مقالات, وبلاگ

دستورالعمل عیب یابی و رفع عیب مدار روغن کاری

مدار روغن کاری

دستورالعمل عیب یابی و رفع عیب مدار روغن کاری

ابزارهای لازم:

  • ابزارهای عمومی
  • آچار فیلتر
  • فشارسنج
  • چسب آب بندی

نکات:

مدار روغن کاری موتور باید به صورت مداوم مورد بررسی قرار گیرد. در صورت بروز عیب در مدار روغن به سرعت باید آن را رفع نمود .

وجود عیب در مدار روغن کاری می­تواند خسارت سنگینی به همراه داشته باشد، چرا که موجب گریپاژ قطعاتی چون پیستون داخل سیلندر و میل لنگ در یاتاقان­ها خواهد شد. پس عیب­یابی آن اهمیت ویژه­ای دارد. می دانید که پس از مدتی کارکرد، روغن و فیلتر را تعویض می­نمایند.

در صورت تعویض نکردن به موقع روغن و فیلتر، عیوبی در موتور ایجاد می­شود که ناشی از کاهش کارایی و کثیف بودن روغن موتور است .

برخی از عیوبی که روغن آلوده در مدار روغن کاری به وجود می­اورد عبارت اند از :

– خنک کاری غیر صحیح قطعات و داغ کردن آنها

– خط افتادن یاتاقان­ها و قطعات دیگر موتور

– ایجاد گرفتگی در فیلتر و افت فشار روغن بنابراین روغن آلوده را باید به موقع تعویض نمود .

– از رایج ترین عیوب مدار روغن کاری افت فشار آن است .

مقدار فشار روغن را از طریق درجه ی روغن جلوی راننده می­توان تشخیص داد .

افت فشار به دلایل زیر به وجود می­آید:

-گرفتگی در صافی اویل پمپ

– خرابی در اویل پمپ

– خراب شدن سوپاپ فشار روغن

– کم شدن روغن موتور

– لقی و روغن ریزی زیاد در یاتاقان­ها

– گرفتگی در فیلتر روغن

افت فشار روغن باعث نرسیدن به موقع آن به قطعات موتور به خصوص قطعات سرسیلندر می­گردد.

و در نتیجه سایش شدید یا حتی گریپاژ در آنها به وجود خواهد آمد.

جهت عیب یابی به طریق زیر عمل کنید :

– پس از روشن کردن موتور اجازه دهید گرم شود.

– پس از خاموش کردن موتور، فشنگی روغن را باز کنید .

– به جای فشنگی، فشارسنج مناسب مدار روغن را ببندید .

– سپس موتور را روشن کنید و مقدار فشار را اندازه بگیرید .

حدودا فشار بین ۵/ ۲ الی ۵/ ۳ اتمسفر مجاز است ولی آن را با عدد کاتالوگ مقایسه کنید، در صورت کم بودن فشار مواردی را که ذکر شد بررسی کنید .

اگر فشار بیش از حد باشد، در قطعات خسارت ایجاد شده است و همچنین موجب روغن سوزی می­گردد .

زیاد بودن فشار به دلایل زیر است :

– چسبندگی و خرابی سوپاپ فشار

-گرفتگی در یکی از مدارات بعد از فیلتر

بنابراین در صورت زیاد بودن فشار روغن، سوپاپ فشار و کلیه­ی مجاری روغن موتور را بررسی کنید و از سالم بودن آنها مطمئن شوید .

تشخیص کاهش مقدار روغن از طریق بازدید مداوم گیج روغن امکان پذیر است .

کم شدن روغن موجب افت فشار و نقص در سیستم روغن کاری موتور می­شود.

دلایل کاهش روغن عبارت اند از :

-روغن سوزی موتور

– روغن ریزی موتور

روغن سوزی موجب افت قدرت و آلوده کردن محیط و همچنین رساندن خسارت به قطعات موتور می

شود. تشخیص آن از طریق دود موتور امکان پذیر است با این شرایط که:

۱- خروج دود سیاه نشانه­ی تنظیم نبودن سوخت موتور است .

۲- خروج دود آبی رنگ از اگزوز نشانه­ی روغن سوزی است.

۳- خروج دود سفید، شبیه بخار آب (به خصوص در زمستان) نشانه­ی سالم بودن موتور است .

برای رفع روغن سوزی، رینگ­ها، پیستون و گاید سوپاپ را مورد بررسی قرار دهید .

روغن ریزی از طریق مواضع زیر امکان پذیر است.

محکم بودن آنها را بررسی و در صورت لزوم واشرهای آن را تعویض کنید :

* کارتر و واشر آن

* پیچ تخلیه­ کارتر

* کاسه نمد انتهای میل لنگ

* کاسه نمد جلوی میل لنگ

* کاسه نمد میل بادامک (میل سوپاپ)

* درپوش سوپاپ

* فشنگی روغن

* فیلتر روغن

* سینی جلو

* واشر سر سیلندر

* اطراف گیج روغن

* واشر پمپ بنزین

* اورینگ دلکو

مدار روغن کاری

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.