مقالات, وبلاگ

دلایل روغن ریزی ماشین­ ها

روغن ریزی ماشین

روغن ریزی از موتور ماشین

دلیل روغن ریزی ماشین ، سرسیلندر موتور است که باعث آن خط داشتن کف سرسیلندر یا خرابی واشر سرسیلندر است.

– بی‌توجهی تعمیرکار در بستن پیچ‌ها باعث روغن ریزی می­شود.

– سوییچ فشار روغن فیلتر روغن.

– نشتی قسمت فوقانی سرسیلندر علت آن می‌تواند خرابی واشر قالپاق سوپاپ باشد.

– روغن ریزی کاسه نمدهای دو سر میل لنگ، کانال­های میل لنگ. اگر کاسه‌نمد میل‌لنگ معیوب باشد نیز نشتی فراوان روغن در زیر موتور مشاهده می­شود.

– واشر درب سوپاپ و کارتل

– پوسته فیلتر روغن، که به دلیل عدم تعویض به موقع فیلتر روغن یا اورینگ آن اتفاق می افتد (که در ۲۰۶ شایع تر است).

– پایه فیلتر روغن (در ماشین­های ۲۰۶).

– اگر کاسه‌نمد میل‌سوپاپ معیوب باشد، نشتی زیاد روغن رخ می‌دهد.

– در نشتی روغن از پایین موتور، خرابی مجموعه کارتر دلیل اصلی و معمولا نشتی روغن کارتر به‌دلیل نداشتن چسب در محل نصب کارتر است.

– در پراید روغن ریزی از کاسه نمد عقب میل لنگ و لاستیک های هلالی کارتل شایع تر است.

– به‌ دلیل تعویض روغن‌های پی‌در‌پی، محل رزوه پیچ تخلیه روغن معیوب و سبب نشتی می‌شود.

توجه:

– در موتورهای XU7  (پژو ۴۰۵، پارس و سمند)، روغن ریزی درب سوپاپ و واشر آن، کاسه نمد عقب موتور، لاستیک های معروف به چکمه ای یا عصایی شایع تر هستند.

– روغن ریزی از هیدرولیک و فرمان: فشنگی هیدرولیک، که در مسیر لوله فشار قوی هیدرولیک قرار دارد. روغن ریزی از پینیون فرمان ماشین. روغن ریزی از مخزن روغن هیدرولیک در انواع ۲۰۶، شیلنگ فشار قوی هیدرولیک به دلیل پوسیدگی و مجاورت با حرارت بالا، نشت می کنند و این نوع نشت روغن، ممکن است باعث آتش سوزی موتور شود.

– روغن ریزی از ترمز: روغن ریزی از پمپ اصلی ترمز. روغن ریزی از مخزن سیلندرهای ترمز چرخ عقب (در سمند، ۴۰۵ و پارس بیشتر است).

ماشین‌های زانتیا و ۲۰۶ به علت استهلاک بالا در پارکینگ هم دچار روغن ریزی سیستم هیدرولیک می‌شوند. در واقع این محصولات حتی اگر کم کارکرد هم باشند، باز بروز این مشکل برای آن‌ها امری طبیعی است. در واقع چون بیشتر سیستم انتقال روغن این ماشین­ها با لوله‌های پلاستیکی و فشار بالا اتفاق می‌افتد، پس از بالا رفتن عمر ماشین این قطعات دچار ترک، پوسیدگی و در آخر نشتی روغن می‌شوند. به همین خاطر همیشه ماشین‌های بالای ۵ سال فرانسوی دچار روغن ریزی می­شوند.

روغن ریزی ممکن است از واشرها، لوله‌های انتقال و مخزن‌های موجود اتفاق بیافتد.

در کل در سیستم ماشین چهار نوع روغن وجود دارد:

۱- روغن گیربکس

۲- روغن هیدرولیک (فرمان)

۳- روغن ترمز

۴- روغن موتور

روغن ترمز خاصیت بالای خورندگی دارد. اگر قطره‌ای از روغن ترمز روی رنگ ماشین ریخته شود، به‌راحتی و به سرعت آن را از بین می‌برد.

روغن هیدرولیک اکثرا روشن‌تر بوده و بوی احتراق و سوختگی نمی‌دهد.

روغن موتور معمولا تیره بوده و بوی بنزین سوخته می‌دهد.

روغن ریزی ماشین

پس از تشخیص نوع روغن (با توجه به محل، رنگ و بو) و محل دقیق روغن ریزی، قطعه یا اورینگ معیوب باید تعویض شود.

ساده‌ترین راه فهمیدن روغن ریزی، رویت و مشاهده زیر ماشین پس از چند ساعت توقف آن است.

و یا ماشین را کارواش ببرید.

اگر ماشین شما بالای ۸۰هزار کیلومتر کارکرده، منبع ذخیره روغن هیدرولیک ماشین را بررسی کنید ۶۰الی۷۰ درصد روغنریزی دارد.

این نشتی می‌تواند از پینیون فرمان ماشین، مخزن، فشنگی هیدرولیک یا شیلنگ فشار قوی هیدرولیک (به خاطر پوسیدگی) اتفاق بیافتد.

دقت کنید که روغن ریزی از کدام طرف ماشین هست، سمت چپ یا راست کاملا شرایطش فرق می‌کند.

در بیشتر مواقع که نیاز به تعمیر زیادی نیست کاسه نمدهای پلوس یا پشت میل‌لنگ خراب شده و به راحتی قابل رفع است.

یا در بعضی مواقع واشر درب سوپاپ ماشین به علت گرما و فشار بالا بعد از ۴۰هزار کیلومتر خراب می‌شود و روغن از بالای موتور به پایین سرازیر می­شود.

و ممکن است واشر درب کارتل ماشین نیز خراب شده باشد.

برای دارندگان ماشین­ زانتیا، مطالب زیادی وجود ندارد.

چون کل این ماشین با سیستم هیدرولیک کار می­کند و نمی‌توان جای خاصی را دلیل روغن ریزی دانست.

البته این ماشین عمرش به سر آمده و خرید آن زیاد به صرفه و منطقی نیست.

علت نشت واسکازین از گیربکس

بوی واسکازین نشانه این است که گیربکس بیش از حد داغ شده است.

واسکازین نه تنها بخش­های مختلف گیربکس را روغن کاری می‌کند بلکه آن را خنک کرده و از سوختنش جلوگیری می‌کند.

حتی در برخی ماشین­ ها، گیربکس رادیاتور کوچکی مخصوص خودش دارد ( خنک کننده روغن) که واسکازین را به جریان می‌اندازد تا گرما و حرارت گیربکس را دفع کند. از عوامل شایع مشکل‌ساز می‌توان واسکازین کم یا بی کیفیت را نام برد که نشان می‌دهد یک نشتی وجود دارد یا اینکه واسکازین کثیف شده و احتیاج به تعویض دارد.

وقتی صداهای غیر معمول از ماشین می‌شنوید گیربکس به شدت در حال کار است، گاهی افزودن یا تعویض واسکازین گیربکس می‌تواند کارساز باشد. سر و صدای زیاد گیربکس هنگام خلاصی دنده می‌تواند نشان دهنده مشکلی جدی باشد، از جمله فرسودگی قطعات مکانیکی که نیاز به تعویض دارند.

نشت واسکازین گیربکس یکی از آسان‌ترین راه­هایی است که می‌توانید بفهمید گیربکس ماشین‌ نیاز به بررسی دارد.

وقتی واسکازین گیربکس­های اتوماتیک را بررسی می‌کنید، اطمینان حاصل کنید که تیره رنگ نیست و بوی روغن سوخته نمی‌دهد. واسکازین گیربکس­های دستی را باید از طریق درپوش روی گیربکس بررسی کرد. و اگر به نشت واسکازین مشکوک هستید، از یک تعمیرکار بخواهید محل نشت را پیدا کرده و آن را برطرف کند.

روغن ریزی ماشین

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.