وبلاگ

روغن هیدرولیک

روغن هیدرولیک

روغن هیدرولیک چیست

روغن هیدرولیک : هیدرولیک شاخه ای از فیزیک است که با خواص مکانیکی سیالات سر و کار داشته
و موارد استفاده این خصوصیات را در علوم مهندسی بررسی می­کند. با وجودی که فقط در حدود ۵۰سال از
عمر این علم می­گذرد، ولی آن را نمی­توان شاخه تازه­ای از علوم دانست و در حقیقت پاسکال،
دانشمند فرانسوی در قرن هفدهم اصول و قوانین اساسی این علم را پایه گذاشت.

روغن هیدرولیک

مزایا و معایب هیدرولیک

مزایا

۱- امکان انتقال نیروهای بزرگ و توانهای بالا

۲- امکان تنظیم دقیق و پیوسته سرعت و باردهی

۳- تنظیم سرعت در خلال کار بدون توقف

۴- بازه تبدیل دور نامحدود

۵- تغییر ساده جهت حرکت یا دوران

۶- تغییر جهت سریع حرکت

۷- دقت بالا در تغییر جهت­ها و سرعت­ها

۸- حرکت آرام و پایدار

۹- حرکت بی­ ضربه و بی­ لرزش

۱۰- تبدیل آسان و ساده حرکت­ها

۱۱- حفاظت اضافه بار

۱۲- تغییر سرعت سریع امکان پذیر است

۱۳- مهار آسان حرکت

۱۴- قطع و وصل وابسته مسیرها امکان­پذیر است

۱۵- امکان ایجاد سیستم کنترل و بازرسی مرکزی برای سیستم­های هیدرولیک وجود دارد

۱۶- انتقال نیرو به نقاط دور

۱۷- فرآیندهای پیچیده روی نمودار زمانی به آسانی نمایش داده می­شود

۱۸-  اتوماتیک کردن ساده سیستم از طریق کنترل ترتیبی

۱۹- امکان چیدن منظم اجزای سیستم هیدرولیک

۲۰- وارسی و آزمایش آسان سیستم هیدرولیک

۲۱- دوام زیاد سیستم­های هیدرولیک و نیاز اندک آنها به مراقبت و نگهداری

۲۲- کاهش حجم و وزن سیستم امکان پذیر است

۲۳- محدودیت محرک­های مکانیکی

۲۴-قابلیت استاندارد سازی بالا

معایب

۱- حساسیت روغن­ها به دما

۲- تراکم پذیری روغن­ها

۳-تغییرات لجزت روغن

۴-اتلاف انرژی در اثر اصطکاک سیال عامل

۵- مشکلات ناشی از آب بندی سیستم هیدرولیک

۶- دقت بالایی که هنگام ساخت قطعات سیستم­های هیدرولیکی باید رعایت شود

۷-حرکت­های نامتوازن ضربه­ای

۸-خطر در رفتگی اتصالات

۹- پایین آمدن دقت در اثر داغ کردن سیستم

روغن هیدرولیک

روغنی است که در سیستم انتقال نیروی هیدرولیک استفاده شده و دارای خاصیت چربکاری هم است
و ضمنا می­باید در فشارهای بالا مقاوم بوده و خواص خود را از دست ندهد.

از روغن هیدرولیک به دو منظور زیر استفاده می شود:

– انتقال فشار پمپ هیدرولیک به ادوات دستگاه­های سنگین

– سهولت در تغییر خط سیر یا فرمان بعضی از وسایل سنگین

هرگاه در سیستم هیدرولیک از روغن رقیق­تر بکار رود بعلت کم شدن فشار، راندمان پمپ پایین آمده
و درجه
حرارت بالا می­رود، همچنین روغن هیدرولیک رقیق از گوشه و کنار واشرها و مجاری روغن به خارج
نشت نموده و موجب خرابی پمپ می­شود.

روغن هیدرولیکی که در پژو ۲۰۶ استفاده می­شود Dexton ATF-II که میزان روغن هیدرولیک در این
ماشین ۱ لیتر است.

ویژگی­های روغن هیدرولیک

ویژگی­های هر روغن هیدرولیک خوب را می­توان به صورت زیر برشمرد:

۱- قابلیت روانکاری رضایت بخش برای کاهش سایش اجزای متحرک بر هم ساینده. روغن بایستی در هر دما و فشاری، این ویژگی را حفظ کنند.

۲- استحکام لایه نازک روانکاری باید چنان زیاد باشد که این لایه از هم گسیخته نشود زیرا در غیر این صورت اصطکاک و سایش اجزای متحرک زیاد می­شود.

۳- ترکیب روغن بایستی از لحاظ شیمیایی پایدار باشد و این ویژگی در هر دما و فشاری از کار سیستم حفظ شود، روغن نباید در اثر وجود اکسیژن تشکیل لجن بدهد.

۴- تغییرات لزجت روغن در اثر تغییر دما باید حتی الامکان کم باشد ، به بیان دیگر روغن بایستی لزجت ثابتی داشته باشد.

۵- مقدار لزجت روغن برای هر کاربرد بایستی مناسب باشد. معمولاً مقدار مناسب بین

۳۰mm²/s 20 تا mm²/s50 می باشد. لزجت خیلی بالا سبب ایجاد اصطکاک داخلی روغن و در نتیجه °c در دمای افت فشار و توان سیستم­های محرک می­شود.

۶- کشش سطحی روغن هیدرولیک باید ناچیز باشد تا کف نکند.کف زایی روغن می­تواند سبب اتلاف توان، ایجاد خلاءزایی و زیان­های ناشی از آن شود.

۷- روغن باید فقط با مقدار کمی آب، امولسیون تشکیل دهد زیرا در غیر این صورت این، لزجت آن تغییر خواهد کرد.در شرایط کاری باید آب نفذ کرده در روغن، آسان و سریع از روغن جدا شود.

۸-در دمای کار سیستم نباید از روغن بخارات زیان آور متصاعد شود. همچنین با هیچ ماده­ای که سبب تولید چنین بخارات خطرناکی می­شود نباید مخلوط شود.

۹- ظرفیت گرمایی ویژه روغن باید زیاد باشد تا بتواند گرمای تولید شده را مهار کند.

۱۰- مواد جامد موجود در روغن بایستی به حداقل برسند تا سبب انسداد سیستم در مجاری باریک و در نتیجه اختلال سیستم نشوند.

ویژگی های روغن هیدرولیک خوب

۱۱- روغن بایستی از خوردگی اجزای ساینده و حساس جلوگیری کند.

۱۲- روغن نباید بر اجزای حساس سیستم انتقال قدرت هیدرولیکی مانند شیلنگ­ها، رینگ­ها و پکینگ­ها اثر خورندگی داشته همچنین اجزای آب بندی مانند کاسه نمدها و باشد.

۱۳- روغن باید در صورت گرم شدن یا اکسیداسیون سریع ، خواص مکانیکی­اش را از دست ندهد.

۱۴- دوام روغن باید حتی الامکان زیاد باشد.

۱۵- عملاً روغن نباید هوا جذب کند یا تشکیل کف بدهد. تشکیل کف در روغن بایستی به سختی انجام گیرد و دفع آن هرچه سریعتر باشد. هوا سبب اکسایش سریع روغن می­شود. هر چه سطح تماس روغن با هوا کمتر باشد هوای کمتری جذب روغن می­شود، بنابراین برای کاهش نفوذ هوا در روغن بایستی اقدامات زیر بعمل آید:

– اتصالات خط مکش که همیشه تحت خلاء هستند باید به خوبی آب بندی شوند.

– انتهای خطوط برگشت روغن بایستی درون مخزن و زیر سطح روغن قرار گیرد.

– لوله کشی سیستم هیدرولیک باید به گونه­ای باشد که در هیچ قسمتی از آن هوا محبوس نشود.

۱۶- روغن­های هیدرولیک نباید سبب خطر آتش سوزی شوند یعنی نقطه اشتعال و احتراق آنها باید بالا باشد.

۱۷- نقطه ریزش روغن­ها باید در حد امکان پایین باشد، به ویژه برای سیستم­های هیدرولیکی که در جاهای سرد کار می کنند. به همین دلیل در سیستم­های هواپیمایی ۶۰- که غالباً مخلوطی از روغن­های معدنی، همراه °c از روغن­هایی با نقطه ریزش گلیسیرین، الکل و نفت چراغ هستند استفاده می­شود.

۱۸- روغن­ها باید دارای قابلیت دفع آب و هوا باشند.

۱۹-روغن­ها نباید اثر سوء بر سلامت کارگران داشته باشد.

ویژگی های روغن هیدرولیک خوب

هیچ روغنی پیدا نمی­شود که یکجا همه ویژگی­های فوق را داشته باشد.
پرکاربردترین روغن­های معدنی در سیستم­های هیدرولیک تلفیق بهینه­ای از این ویژگی­ها را دارند.
با استفاده از مواد افزودنی مخصوص می­توان روغن­های معدنی را برای هر کاربرد خاص آماده کرد.

کلا سیستم هیدرولیک در فرمان برای نرم­تر شدن فرمان هست که چرخش فرمان با کمک روغن
هیدرولیک انجام می­شود. و پمپ  هیدرولیک وظیفه پمپاژ و حرکت و چرخش روغن هیدرولیک داخل مدار را
انجام می­دهد. البته خودروهای جدید خارجی به صورت یک موتور الکتریکی به سیستم هیدرولیک
اضافه شده است.

سیستم ترمز هم از نوع سیستم هیدرولیک است به این صورت که شما وقتی پدال ترمز را فشار دادید
روغن ترمز در مدار ترمز کم و زیاد می­شود و عمل می­کند.

روغن هیدرولیک

تعمیر پمپ هیدرولیک

پیش از تعویض پمپ هیدرولیک فرمان، طبق مراحل زیر آلودگی احتمالی و یا وجود شیء خارجی در پمپ را بررسی کنید:

۱- دمونتاژ مجموعه شیر هیدرولیک

– لوله خروجی از پمپ را جدا نمایید.

– کانکتور را در جهت عکس عقربه­های ساعت باز کنید.

– اسپول و فنر پشت اسپول را از محفظه مربوطه با دست خارج کنید .

توجه : در صورت سفت بودن اسپول بعد از چند بار جابجا کردن اسپول با دست بوسیله دم باریک اسپول
را از پمپ خارج کنید.

توسط سرنگ مایع شوینده الکل را با فشار از کانکتور عبور دهید در این شستشو از باز بودن سوراخ
بغل کانکتور اطمینان حاصل کنید سپس با فشار هوا کانکتور را کاملا تمیز نمایید .

توجه :جهت کاهش ریسک نشتی احتمالی از کانکتور حتما اورینگ آنرا تعویض کنید.

-سرنگ حاوی مایع شوینده الکل را با فشار از اسپول و سوراخ بغل اسپول عبور دهید.
آلودگی­های روی صافی را با شناور کردن اسپول داخل مایع شستشو و تکان دادن آن برطرف کنید .

توسط فشار باد اسپول را کاملا تمیز نمایید .

– محفظه اسپول در پوسته را نیز توسط مایع شستشو تمیز نمایید .

-۲  مونتاژ مجموعه شیر پمپ هیدرولیک فرمان

ترتیب قرارگیری مجموعه شیر پمپ هیدرولیک  طبق موارد زیر می باشد:

-مونتاژ اسپول :

بدنه اسپول را به روغن تمیز آغشته کرده : اسپول را در محفظه اسپول جا گذاری کنید و با دست بین ۵
تا ۱۰ بار به اسپول حرکت رفت و برگشتی دهید.

– مونتاژ کانکتور :

قبل از مونتاژ کانکتور اورینگ جدید را بر روی آن نصب و سپس کانکتور را حداقل ۵ رزوه با دست ببندید
و توسط آچار بکس محکم کنید.

-کنترل میزان گشتاور کانکتور :

پس از محکم شدن کانکتور توسط آچار بکس میزان گشتاور کانکتور توسط ترک متر کنترل شود که در
بازه ۷۰-۸۰ نیوتن متر باشد.

-۳  بستن شیلنگ فشار قوی :

شیلنگ هیدرولیک را در محل خود قرار داده و محکم کنید .

شستشوی مخزن :

مخزن را باز نمایید و ابتدا توسط نفت مخزن را شستشو داده و بعد از آن توسط الکل تمیز نمایید . سیستم را با روغن هیدر ولیک تمیز پر کنید.

-۴  پس از انجام مراحل بالا طبق مراحل زیر اقدام به هواگیری پمپ و سیستم فرمان نمایید :

– توسط جک چرخ­های جلو را از روی زمین بلند نمایید .

– در حالتی که خودرو خاموش است فرمان را بسمت چپ و راست بچرخانید تا جاییکه در مخزن روغن هیدرولیک فرمان اثری از حباب و تلاطم روغن دیده نشود

– ماشین را روشن نموده و پس از یک دقیقه کارکرد وضعیت روغن هیدرولیک را از نظر وجود حباب و
تلاطم روغن بررسی کنید .

– پس از اطمینان از حجم مناسب روغن مخزن هیدرولیک، درب مخزن را در جای خود محکم کنید .

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.