مقالات, وبلاگ

روغن هیدرولیک چیست و ویژگی آن کدام است

روغن هیدرولیک

روغن هیدرولیک روغنی است که در سیستم انتقال نیروی هیدرولیک استفاده شده و دارای خاصیت چربکاری هم است و ضمنا می­باید در فشارهای بالا مقاوم بوده و خواص خود را از دست ندهد.

سیستم ترمز هم از نوع سیستم هیدرولیک است.

به این صورت که شما وقتی پدال را فشار دادید روغن ترمز در مدار کم و زیاد می­شود.

از روغن هیدرولیک به دو منظور زیر استفاده می شود:

– انتقال فشار پمپ هیدرولیک به ادوات دستگاه­های سنگین

– سهولت در تغییر خط سیر یا فرمان بعضی از وسایل سنگین

هرگاه در سیستم هیدرولیک از روغن رقیق­تر بکار رود بعلت کم شدن فشار، راندمان پمپ پایین آمده و درجه حرارت بالا می­رود.

همچنین روغن هیدرولیک رقیق از گوشه و کنار واشرها و مجاری روغن به خارج نشت نموده و موجب خرابی پمپ می­شود.

روغن هیدرولیکی که در پژو ۲۰۶ استفاده می­شود Dexton ATF-II که میزان روغن هیدرولیک در این ماشین ۱ لیتر است.

ویژگی­های روغن هیدرولیک (بخش اول)

۱- قابلیت روانکاری رضایت بخش برای کاهش سایش اجزای متحرک بر هم ساینده. روغن بایستی در هر دما و فشاری، این ویژگی را حفظ کنند.

۲- استحکام لایه نازک روانکاری باید چنان زیاد باشد که این لایه از هم گسیخته نشود زیرا در غیر این صورت اصطکاک و سایش اجزای متحرک زیاد می­شود.

۳- ترکیب روغن بایستی از لحاظ شیمیایی پایدار باشد.

و این ویژگی در هر دما و فشاری از کار سیستم حفظ شود، روغن نباید در اثر وجود اکسیژن تشکیل لجن بدهد.

۴- تغییرات لزجت روغن در اثر تغییر دما باید حتی الامکان کم باشد ، به بیان دیگر روغن بایستی لزجت ثابتی داشته باشد.

۵- مقدار لزجت روغن برای هر کاربرد بایستی مناسب باشد. معمولاً مقدار مناسب بین ۳۰mm²/s 20 تا mm²/s50 می باشد.

لزجت خیلی بالا سبب ایجاد اصطکاک داخلی روغن و در نتیجه °c در دمای افت فشار و توان سیستم­های محرک می­شود.

۶- کشش سطحی روغن هیدرولیک باید ناچیز باشد تا کف نکند.کف زایی روغن می­تواند سبب اتلاف توان، ایجاد خلاءزایی و زیان­های ناشی از آن شود.

۷- روغن باید فقط با مقدار کمی آب، امولسیون تشکیل دهد زیرا در غیر این صورت این، لزجت آن تغییر خواهد کرد.در شرایط کاری باید آب نفذ کرده در روغن، آسان و سریع از روغن جدا شود.

۸-در دمای کار سیستم نباید از روغن بخارات زیان آور متصاعد شود. همچنین با هیچ ماده­ای که سبب تولید چنین بخارات خطرناکی می­شود نباید مخلوط شود.

۹- ظرفیت گرمایی ویژه روغن باید زیاد باشد تا بتواند گرمای تولید شده را مهار کند.

۱۰- مواد جامد موجود در روغن بایستی به حداقل برسند تا سبب انسداد سیستم در مجاری باریک و در نتیجه اختلال سیستم نشوند.

۱۱- روغن بایستی از خوردگی اجزای ساینده و حساس جلوگیری کند.

برای کاهش نفوذ هوا در روغن بایستی اقدامات زیر بعمل آید

– اتصالات خط مکش که همیشه تحت خلاء هستند باید به خوبی آب بندی شوند.

– انتهای خطوط برگشت روغن بایستی درون مخزن و زیر سطح روغن قرار گیرد.

– لوله کشی سیستم هیدرولیک باید به گونه­ای باشد که در هیچ قسمتی از آن هوا محبوس نشود.

ویژگی­های روغن هیدرولیک (بخش دوم)

۱۲- روغن نباید بر اجزای حساس سیستم انتقال قدرت هیدرولیکی مانند شیلنگ­ها، رینگ­ها و پکینگ­ها اثر خورندگی داشته باشد.

همچنین برای اجزای آب بندی مانند کاسه نمدها نیز این مورد صادق است.

۱۳- روغن باید در صورت گرم شدن یا اکسیداسیون سریع ، خواص مکانیکی­اش را از دست ندهد.

۱۴- دوام روغن باید حتی الامکان زیاد باشد.

۱۵- روغن نباید هوا جذب کند یا تشکیل کف بدهد. تشکیل کف بایستی بسختی انجام و دفع هرچه سریعتر باشد.

هوا سبب اکسایش سریع روغن می­شود. هر چه سطح تماس روغن با هوا کمتر باشد هوای کمتری جذب روغن می­شود.

۱۶- روغن­های هیدرولیک نباید سبب خطر آتش سوزی شوند یعنی نقطه اشتعال و احتراق آنها باید بالا باشد.

۱۷- نقطه ریزش روغن­ها باید در حد امکان پایین باشد. بویژه برای سیستم­هایی که در جاهای سرد کار می کنند.

به همین دلیل در سیستم­های هواپیمایی ۶۰- که غالباً مخلوطی از روغن­های معدنی، همراه °c از روغن­هایی با نقطه ریزش گلیسیرین، الکل و نفت چراغ هستند استفاده می­شود.

۱۸- روغن­ها باید دارای قابلیت دفع آب و هوا باشند.

۱۹-روغن­ها نباید اثر سوء بر سلامت کارگران داشته باشد.

هیچ روغنی پیدا نمی­شود که یکجا همه ویژگی­های فوق را داشته باشد.

پرکاربردترین روغن­های معدنی در سیستم­های هیدرولیک تلفیق بهینه­ای از این ویژگی­ها را دارند.

با استفاده از مواد افزودنی مخصوص می­توان روغن­های معدنی را برای هر کاربرد خاص آماده کرد.

کلا سیستم هیدرولیک در فرمان برای نرم­تر شدن فرمان هست که چرخش فرمان با کمک روغن هیدرولیک انجام می­شود.

پمپ  هیدرولیک وظیفه پمپاژ و حرکت و چرخش روغن هیدرولیک داخل مدار را انجام می­دهد.

البته خودروهای جدید خارجی به صورت یک موتور الکتریکی به سیستم هیدرولیک اضافه شده است.

روغن هیدرولیک

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.