وبلاگ

روغن گیربکس

روغن گیربکس

روغن گیربکس چیست و معرفی روغن واسکازین و مناسب هر خودرو

روغن گیربکس پراید

روغن گیربکس : برای انتخاب مناسب روغن واسکازین پراید باید به بررسی مشخصات فنی پراید با مدل­های مختلف آن بپردازیم.
ابتدا موتور پراید کاربراتوری بود که از قدیمی­ترین نوع پراید محسوب می‌شود که نوع با کیفیت و اصل به شمار می‌رفت.
بعد از آن پراید بصورت انژکتوری تولید و به بازار عرضه شد و روز به روز به امکانات آن اضافه شد و تحت عنوان و نام­های
مختلف توسط کارخانه سایپا وارد بازار گردید.

روغن گیربکس

معرفی روغن واسکازین مناسب ماشین­های پراید و پژو

روغن واسکازین  با توجه به دفترچه­ی ماشین ۷۵W-80 GL5 می‌باشد. حجم روغن واسکازین قابل تعویض در پراید :
۲٫۵ لیتر، در پژو ۴۰۵، ۱ تا ۲٫۵ لیتر و در پژو ۲۰۶، ۲ لیتر است.
استفاده از روغن واسکازین با استانداردهای مختلف باعث عدم کار مناسب در گیربکس شده و به مرور باعث افزایش اصطکاک در بین دنده
­های گیربکس می­شود و در نتیجه باعث خرابی گیربکس می‌شود.
بسته به نوع گیربکس ماشین، می­توانید نوع روغن گیربکس مناسب برای ماشین خود را انتخاب کنید.
اگر گیربکس ماشین از نوع دستی باشد انتخاب آن راحت است، بر روی بطری این روغن­ها عبارت ( MTF ) درج شده است که نشانه این است که این روغن مخصوص ماشین­هایی با گیربکس دستی است. همچنین در این نوع روغن واسکازین شما عبارتی مانند ۷۵w-80، ۸۰W-
۹۰ و ۸۵w-90 را می­بینید که نشان دهنده شاخص گرانروی روغن واسکازین در شرایط آب و هوای مختلف است.

معرفی روغن واسکازین

بهتر است با توجه به منطقه­ای که در آن زندگی می­کنید و درجه حرارت هوا روغن واسکازین دستی مناسب ماشین را انتخاب کنید.
مثلا روغن گیربکس دستی ۷۵W-90 در بازه دمایی ۲۲-  تا ۱۰۴ درجه سانتی گراد عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد.
روغن گیربکس که به اصطلاح به آن واسکازین گفته می­شود، یکی از مایعات با همیت ماشین به شمار می­آید که نیاز به دقت و مراقبت خاصی دارد. گیربکس­های اتوماتیک و دستی به واسطه همین روغن عملکردشان را نشان می­دهند. مراقبت کردن از گیربکس برای افزایش
طول عمر ماشین امری بسیار مهم است.

روغن گیربکس نیاز به تعویض دارد؟

تمام ماشین­هایی که تا امروز ساخته شده اند و حتی ماشین­هایی که در آینده تولید خواهند شد، نیازمند تعویض روغن واسکازین  هستند.
برخی از ماشین­های امروزی البته به خاطر داشتن مکانیزم و عملکرد بهتر،‌ زمان طولانی تری را با یک بار تعویض روغن فعالیت می­کنند.

چه زمانی باید روغن گیربکس عوض شود؟

بهترین زمان برای تعویض روغن را همیشه کارخانه و سازنده وسیله نقلیه تعیین می­کند. البته زمان تعویض این ماده در
ماشین­های مختلف خواهد بود و از ۳۰ هزار تا ۱۰۰ هزار کیلومتر اختلاف دارد.
جدیدا نیز برخی  ماشین­سازان که محصولات اتوماتیک تولید می­کنند، مخزن این روغن را کاملا می­بندند
که دیگر نیازی به تعویض روغن نباشد.
روغن واسکازین در حالت عادی قرمز رنگ است، ولی اگر زمان تعویض آن فرا رسیده باشد ممکن است به رنگ قهوه‌ای درآید.
همچنین توجه داشته باشید که دیگر مایعات ماشین نظیر ضد یخ و مایع برف پاک کن نیز قرمز رنگ هستند،
اما به وسیله بو و درجه غلظت این مواد، می‌توان بین آن‌ها و روغن گیربکس تفاوت قائل شد.

تعویض روغن واسکازین

در مرحله بعد لازم است که بو و غلظت مایع نشتی را بررسی کنید. روغن واسکازین یک مایع صاف و یکدست است
که وقتی آن را لمس کنید روغنی و چرب به نظر می‌رسد و از این جهت به روغن موتور و روغن ترمز شباهت زیادی دارد
و معمولا بویی شبیه به نفت دارد.
اما اگر روغن واسکازین نیاز به تعویض داشته باشد بویی شبیه به روغن سوخته خواهد داشت.
مسیله دیگری که باید بررسی کنید محلی است که مایع از آن نشت کرده است.
روغن گیربکس معمولا از قسمت جلو و یا وسط ماشین نشت می‌کند.
در واقع اگر در جایی که ماشین را نگه داشته‌اید مقدار زیادی مایع قرمز رنگ را درست در پایین
قسمت جلو یا وسط ماشین خود دیدید به احتمال زیاد ماشین شما مشکل نشت روغن گیربکس دارد.

علت تعویض روغن گیربکس

عملکرد نادرست دنده­های اتوماتیک و همچنین سفت شدن دنده­ها در ماشین­های دستی از نشانه های بارز
خراب شدن این روغن هست.
همچنین اگر داخل این روغن تکه های ریزی از آهن وجود داشته باشد نشانه­ای  از خراب شدن گیربکس است
و باید به طور کلی این قسمت بررسی شود.

انواع گیربکس

روغن گیربکس

گیربکس AT6 نصب شده برروی پژو ۳۰۱،۵۰۸،۲۰۰۸

روغن نوع مصرفی AW1 BOITE AM6_2/AT6  می باشد.

ظرفیت روغن جعبه دنده : ۷ لیتر

نوع روغن : AW_ 1 ( قرمز)

حجم روغن باقی مانده پس از تخلیه کردن : ۴ لیتر

مقدار روغن برای تعویض شدن : ۳ لیتر

تعویض روغن

توجه : هنگامی که روغن داغ است ( حداقل ۶۰ درجه ) گیربکس باید تخلیه گردد، تا ناخالصی­های معلق در روغن از بین برود.
تمام روغن تخیله نمی­گردد، زیرا مبدل گشتاور نمی­تواند کاملا تخیله گردد.

توجه : سطح روغن را کنترل کنید سطح خیلی پایین باعث خرابی گیربکس می­شود.

روغن گیربکس

گیربکس F24 6 نصب شده برروی خودور هایما S7 توربو شارژ

نوع روغن گیربکس ATF SP_ IV _M می باشد

حجم روغن

مقدار روغن تخلیه شده از گیربکس بستگی به دمای روغن گیربکس دارد در صورتی که گیربکس سرد باشد مقدار روغن خارج شده
حدود ۴،۲ لیتر و اگر گیربکس گرم باشد ۳،۵ لیتر می­باشد، زیرا در صورت گرم بودن گیربکس، روغن در کولر روغن و مسیرهای روغن
وجود دارد. پیشنهاد می­گردد جهت تعویض روغن گیربکس، گیربکس سرد باشد تا حجم بیشتری از روغن تخلیه گردد.

تعویض روغن

موقع تعویض روغن واسکازین باید سرد باشد.

بعد از تعویض روغن ماشین را روشن کنید با استفاده از دستگاه عیب دمای روغن را مشاهده کنید تا دمای روغن گیربکس
بین ۵۰ تا ۶۰ درجه سانتیگراد شود.

ماشین را توسط جک بالا ببرید، پیچ بررسی سطح روغن را باز کنید در صورت خروج روغن بصورت یک جریان باریک ( قطره ای )
سطح روغن صحیح است. پیچ بازدید سطح روغن را ببندید.

برای بررسی روغن گیربکس سه محل در نظر گرفته شده است:

۱_ محل تخلیه روغن

۲_ محل بررسی سطح روغن

۳_ محل سرریز روغن

گیربکس F23 5 نصب شده بر روی ماشین هایما S7

نوع روغن واسکازین ESSO JWS_3309 می باشد

حجم کل روغن : حدود ۷/۷ لیتر

حجم روغن قابل تعویض ۷/۵ لیتر

توجه : افزایش دمای روغن گیربکس از طریق فشردن پدال گاز در حالت دنده خلاص و پابت بودن ماشین مجاز نمی باشد.

هنگامی که بوی سوختگی از روغن به مشام رسید ، نشان دهنده آلوده شدن روغن توسط ذرات مواد اصطحکاکی می باشد
در این هنگام تعمیر گیربکس ضروری است.

روغن گیربکس

روغن گیربکس اتوماتیک (ATF):

ESSO JWS_3309

حجم کل روغن : حدود ۷/۷ لیتر

حجم روغن قابل تعویض ۷/۵ لیتر

روغن جدید گیربکس اتوماتیک باید قرمز باشد هدف از اضافه شدن رنگ قرمز به روغن تمایز آسان
آن با روغن موتور و ضد یخ می­باشد.
رنگ قرمز نشانه کیفیت روغن نمی­باشد و به صورت دائمی وجود نخواهد داشت.
رنگ روغن داخل گیربکس بر اثر کارکردن ماشین تیره­تر خواهد شد و در نهایت به قهوه­ای روشن خواهد رسید.

روغن گیربکس

اگر سطح روغن پایین باشد، ممکن است در زمان کار کردن پمپ ، هوا مکیده شود که منجر به موارد غیر طبیعی گوناگونی می­شود.
ورود هوا به سیستم هیدرولیک ممکن است سبب تشکیل حباب­های فشرده شود که منجر به بی­ثباتی فشار،
به تاخیر افتادن دنده، کلاچ و لغزش ترمز می­شود و اگر بر خلاف مشخصات مربوطه روغن پر شود ممکن است
منجر به بالا آمدن سطح روغن شود.
زمانی که روغن بیش از حد در گیربکس وجود داشته باشد ، دنده­ها ممکن است سبب تولید حباب شوند
که منجر به همان نشانه­ هایپایین بودن سطح روغن شود. در نتیجه سبب خراب شدن گیربکس می­شود.

ESSO JWS_3309

وجود حباب ممکن است سبب دو مورد شود، گرم شدن بیش از حد و اکسیداسیون روغن که ممکن است باعث
مختل شدن عملکرد سوپاپ ها، کلاچ،ها و ترمزها شود. علاوه بر آن حباب ممکن است باعث به وجود آمدن نشتی
روغن از سوپاپ خروج بخارات گیربکس شود که به اشتباه روغن ریزی تشخیص داده شود.

گیربکس punch نصب شده بر روی هایما S5

نوع روغن مورد استفاده در گیربکس DEMITSU CVTF_EXI می باشد.

حجم روغن در زمان تخلیه : ۳۵/۴ لیتر

توجه : در ابتدای شروع به کار ممکن است صدای جابجایی هوا شنیده گردد، این یک وضعیت عملکرد کاری است.

روغن گیربکس

گیربکس AISIN 5 نصب شده برروی ماشین H30CROSS

نوع روغن واسکازین ESSO JWS_3309 می باشد

حجم روغن ۵،۶ لیتر در زمان تعویض روغن

حجم روغن گیربکس ۵،۷ لیتر در زمان تعویض گیربکس

روغن گیربکس

گیربکس DPO و DP2 نصب شده برروی تندر ۹۰

نوع روغن مورد استفاده در گیربکس DPO و DP2 از نوع ELF RENAULT

MATIC D3 SYN می باشد.

حجم کل روغن ۶ لیتر و حجم روغن قابل تخلیه ۳،۵ لیتر است.

روغن گیربکس

گیربکس نصب شده بر روی سوزوکی گراند ویتارا

روغن گیربکس­های مورد استفاده در گیربکس­های اتوماتیک سوزوکی SUZUKI ATF_7611 می باشد.

حجم روغن در زمان تخلیه روغن ۲،۵ لیتر

حجم روغن در زمان تعمیر اساسی گیربکس ۷،۲ لیتر

در حین کنترل سطح روغن واسکازین پس از استارت زدن به موتور گاز ندهید.

داخل گیربکس بیش از حد مقدار توصیه روغن نریزید اضافه نمودن روغن اضافی باعث کف کردن روغن و
نشتی روغن از هواکش می­شودهمچنین باعث لغزش و معیوب شدن گیربکس نیز می­گردد.

در صورتی که ماشین در شرایط بار زیاد مانند کشیدن تریلر قرار گرفته است،
کنترل سطح روغن باید حدود نیم ساعت یا یک ساعت پس از توقف ماشین صورت پذیرد.

سوزوکی گرند ویتارا

در هنگام کنترل سطح روغن ، گیج روغن باید در جهت صحیح مورد استفاده قرار گیرد.
گیج ماشین را به گونه­ای در مجرای گیج قرار دهید که قسمت جلو یا پشت آن به سمت جلوی ماشین قرار گیرد.
وقتی که سطح روغن مشخص شده روی دو سمت گیج با هم متفاوت باشد، مقداری کمتر را مد نظر قرار دهید.

روغن گیربکس

گیربکس نصب شده برروی سوزوکی کیزاشی

روغن واسکازین های مورد استفاده در گیربکس های اتوماتیک سوزوکی GREEN_I یا

Shell GREEN_IV  می باشد.

حجم روغن : ۸.۰ لیتر

توجه :

از روغن هایی بغیر از روغن های مشخص شده برای CVT استفاده ننمایید. در صورت استفاده از این روغن ها می تواند باعث گیر کردن و یا  شرایط خرابی دیگری شود.

گیربکس AL4 نصب بر روی ماشین پژو ۲۰۷، ۲۰۶ و پارس

روغن مصرفی ESSO ATF 4HP20/AL4

مقدار روغن مصرفی در گیربکس اتوماتیک AL4 معادل ۶ لیتر می باشد.

پس از تخلیه روغن واسکازین و پر کردن مجدد با روغن : ۴ لیتر روغن افزوده شود.

درصورتی که گیربکس ۶۰۰۰ ساعت در زیر دمای ۹۵ درجه سانتیگراد کار کند، واحد شمارنده آلودگی به حداکثر مقدار خود یعنی ، ۳۲۹۵۸
واحد می رسد. هنگامیکه شمارنده به این عدد برسد چراغهای SNOW و SPORT بطور همزمان چشمک می زنند و بر روی صفحه نمایشگر
چند کاره پیغام :Oil change to be carried out = Yes, Counter exhausted at units .

ظاهر شده و راننده از زمان تعویض روغن مطلع می شود.

روغن گیربکس

کاسه نمد یا اورینگ

برای جاهایی که برای نفوذ روغن جلوگیری شود و در عین حال یک محور یا شافت از داخلش رد شود و گردش یا چرخش انجام شود استفاده
می­شود.

برای تعویض کاسه نمد گیربکس با یک پیچ گوشتی ضربه بزنید و با آچار بوکس با ضربه جا بزنید.

برای تعویض کاسه نمد یا همان سرپلوس گیربکس پراید باید در اولین مرحله ماشین را جک زده وآن را بالا بیاوریم و پیچ­های مربوط به چرخ
و پلوس را شل کنیم .

تعویض کاسه نمد

برای این کار می­توانید از آچار چرخ برای باز کردن پیچ مربوط به چرخ و سر پلوس را با بکس ۳۰ باز کنید.
در مرحله بعد باید کمک فنر جلو را با آچار و بکس ۱۷ و جغجغه باز کنید و سیبک مربوط به میل تنظیم فرمان را هم با همان آچار باز کنید.
بعد باید با چکش زیر آن بزنید و آن را آزاد کنید. در این مرحله باید سر پلوس را از ایراداتی مانند خوردگی یا فرسودگی بررسی کنید
و از صحت آن مطمئن شوید. حالا می­توانید کاسه نمد جدید را جایگزین کاسه نمد قدیمی خود کنید و برای جلوگیری از نشت روغن آن را
به چسب آغشته کنید . و قطعات را به ترتیب در سر جای خود قرار داده و کاسه نمد را به جای خود برگردانید .

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.