مقالات, وبلاگ

گیربکس چیست؟

روغن واسکازین

گیربکس چیست؟

گیربکس چیست؟ گیربکس یا جعبه دنده یک ماشین­ بعد از موتور یا سر راه وسایل صنعتی قرار می­گیرند و می­توان با تغییر دادن
نسبت توسط مکانیزم داخل گیربکس، گشتاور مورد نیاز دستگاه را درست کرد.

گیربکس یک قطعه از ماشین است که برای انتقال توان مکانیکی از یک منبع تولید توان به یک مصرف کننده
و برآورده ساختن گشتاور و سرعت دورانی مورد نیاز مصرف کننده به کار می­رود.
گیربکس در واقع یک واسطه برای منبع توان و مصرف کننده توان می­باشد که بین این دو یک انعطاف
برقرار می­کند.

به خاطر هماهنگ بودن سرعت دورانی منبع تولید توان با مصرف کننده و گشتاور به ماشینی نیاز است که بتواند این ارتباط را به صورت یک واسطه برقرار کند به دستگاهی که این کار را می­تواند انجام دهد گیربکس می­گویند.

گیربکس

روغن گیربکس ماشین چیست ؟

روغن دنده یکی از روغن‌هایی است که در ماشین مصرف می‌شود. واسکازین کلمه روسی روغن دنده است. روغن‌ دنده در گیربکس و دیفرانسیل ماشین استفاده می­شود و با روغن موتور فرق دارد.

تعویض واسکازین

  تعویض روغن گیربکس

ابتدا پیچ تخلیهی روغن را از محل نشان داده شده در سینی زیر موتور باز و روغن آن را در ظرفی جمع کنید. نشتی روغن از پیچ تخلیه و کاسه نمدهای پلوس­ روی دیفرانسیل را بررسی کنید. در آن به مقدار مناسب روغن نو گیربکس بریزید. ممکن است کمیت و نوع روغن اتومبیل­ها با یکدیگر متفات باشند.

برای اضافه کردن روغن جدید به منظور دسترسی راحت به پیچ سرریز، ابتدا گلگیر چرخ سمت راننده را باز کنید.

پیچ سرریز، برای این است که هنگام اضافه کردن روغن جدید هرگاه روغن این پیچ شروع به سرریز کرد روغن به مقدار مجاز اضافه شده است.

گیربکس چیست؟

روغن مجاز گیربکس را، با ابزار پمپ واسگازین یا توسط قیف، از بغل تکیه گاه هواکش و پیچ تهویه هوا نشان داده شده اضافه کنید.

سپس پیچ سرریز را سفت کنید. در زمان عملیات تعویض روغن دنده را از حالت پارکینگ خارج، و از دنده یک شروع کنید و در هر ۱۱ ثانیه انتظار، یک دنده بالاتر بروید.

کمی رانندگی کنید تا روغن در سراسر گیربکس پخش شود. به جریان روغن در نشانگر روغن جدید دستگاه توجه داشته باشید. در طول این عملیات به سرعت جریان روغن نو وکهنه توجه کنید، سرعت جریان این دو باید با هم برابر باشد. اگر سرعت جریان روغن کهنه از روغن جدید بیشتر بود، با شیر تعبیه شده در بدنه سمت چپ دستگاه، فشار را تنظیم کنید تا سرعت جریان روغن کهنه و روغن نو با هم یکسان باشد.

سپس پیچ سرریز را باز و از محل گفته شده کمی روغن اضافه کنید تا روغن سرریز کند، سپس پیچ را با گشتاور ۳۰ نیوتن متر سفت کنید.

به نشانگر روغن جدید و روغن کهنه دستگاه توجه داشته باشید ؛ زمانیکه رنگهای نشانگر روغن نو و

روغن کهنه با هم یکی شد ، موتور ماشین و دستگاه را خاموش کنید.

بعد از پایان عملیات ، خروجی روغن گیربکس اتومبیل را به ورودی رادیاتور روغن متصل نمایید.

توجه :

روغن گیربکس ماشین را در هر ۶٠ هزار کیلومتر تعویض کنید.

به نحوه صحیح اتصالات لوله گیربکس و رادیاتور رفت و برگشت به سر جای قبلی توجه کنید.

زمان چرخه پاکسازی باید حواس خود را به عدم نشت روغن از اتصالات جمع نمائیم .

اگر هرگونه مشکل از کار سیستم مشاهده شد باید سریعاً انجام کار متوقف و مراحل را مجدد بررسی نمائید.

روش­های عیب­ یابی گیربکس

عوامل خارجی:

– خرابی و یا پارگی دسته موتورها

– خرابی و یا برخورد ماهک های کوتاه و بلند

– برخورد لیور بلند تعویض دنده به کانال کولر داخل کنسول سمت راننده

– عدم روان بودن چرخش قرقری تقسیم دنده

– سفت بودن گردگیر لاستیکی لیور بلند تعویض دنده

– برخورد قرقری تقسیم دنده با لوله رفت و برگشت روغن هیدرولیک گیربکس

عامل داخلی:

ایراد قطعات داخلی گیربکس

عیب ­یابی گیربکس

عیب و علت

۱- دستهی دنده لق می­خورد و صدا می­دهد.

– فرسایش زیاد درکلاهک کروی دستهی دنده و پین مربوطه یا شل بودن پیستون ضامن دنده عقب.

– شل بودن سیبک تعویض.

۲- با صدا و مشکل جا رفتن دنده­ها

– کلاچ به طور صحیح عمل نمی­کند.

– کج شدن میل ماهک

– لقی زیاد ماهک با کشویی

– کمبود روغن

۳- بیرون زدن یک یا چند دنده

– ضیعف شدن فنر داخل ماهک­ها

– فرسایش ماهک­ها

– فرسایش یا کچل شدن سر دنده­ها در محل در گیر شدن با کشویی تعویض

-فرسایش کشویی­های تعویض.

– خرابی و خوردگی بوش­های داخل دنده

۴- زوزه کشیدن یا ارتعاش و لرزش بیش از حد گیربکس، که ممکن است خیلی سریع به عیوب دیگر منجر شود.

– معیوب بودن بلبرینگ­ها یا فرسایش کلی آنها.

– تیز شدن دندانه­ها.

– میزان کم روغن یا فرسوده شدن آن.

– خرابی محل بلبرینگ یا رولبرینگ در پوستهی گیربکس

۵- لق و غیر مؤثر بودن اهرم انتخاب دنده

– فرسایش کلی مکانیزم انتخاب دنده

دستگاه اتوماتیک تعویض روغن

چرا از دستگاه تعویض روغن گیربکس اتوماتیک استفادهمی­کنیم:

ساختار گیربکس اتوماتیک بسیار پیچیده می­باشد و تعویض روغن به سبک سنتی و دستی باعث تعویض ۲۵ % از روغن و ماندن ضایعات فلزی و رسوبات می­گردد و نیز باعث مخلوط شدن روغن جدید با رسوبات و ضایعات می­گردد که سبب لرزش دنده و تاخیر در تعویض دنده و تقه زدن و مصرف سوخت بیشتر و دیگر معایب گیربکس می­گردد که به هیچ وجه نباید نادیده گرفته شود.

دستگاه تعویض روغن گیربکس اتوماتیک با استفاده از آخرین روند طراحی در جهان ساخته شده که با استفاده از فشار دستگاه از طبق رادیاتور و گیربکس هم زمان با خرج روغن کهنه و تزریق روغن نو به صورت یک چرخه قابل اطمینان و کارآمد حاصل می­شود.

گیربکس چیست؟

کارکرد این دستگاه با فشار پمپ الکتریکی ۲۲۲ ولت می­باشد و تنظیم آن بسیار ساده و راحت است که زمان چرخه پاکسازی و تعویض در حدود ۲۲ دقیقه طول می­کشد که شامل سرویس گیربکس، توربین، خنک کننده و مسیر آن می­باشد. این چرخه باعث پاکسازی کامل شده و همیشه گیربکس را نو نگهداری می­کند.

چرخه پاکسازی حدود ۵ الی ۱۲ دقیقه طول می­کشد سپس موتور اتومبیل خاموش می­شود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.