مقالات, وبلاگ

ساختمان کاسه نمد و وظیفه آن

ساختمان کاسه نمد

وظیفه و ساختمان کاسه نمد

همان طور که می­دانید از کاسه نمد ماشین به منظور جلوگیری از نشتی مواد روانکار نظیر گریس، روغن و واسکازین، و همچنین جلوگیری از ورود غبار و آب به یاتاقان و ترکیب آن با روانکار استفاده می­شود. ساختمان کاسه نمد در مدل­های تک لبه، دو لبه و لبه شیاردار وجود دارند.

ساختمان کاسه نمد

نمای برش خورده کاسه نمد یک لبه و دو لبه

کاسه نمدهای چرخ از نوع آب بند متحرک هستند.

که وظیفه آب بندی میان توپی چرخ، و نشیمن­گاه بلبرینگ یا رولبرینگ را بر عهده دارند.

اکثر این نوع کاسه نمدها دارای یک لبه یا دو لبه آب بند از جنس لاستیک مصنوعی هستند.

که جنس آنها معمولا نظیر نیتریل، سیلیکون و پلی آکلیرات است.

کاسه نمدها به دو دسته بی­فنر و فنردار تقسیم میشوند.

نوع بی­فنر در بسیاری از توپی­های چرخ عقب و جلو که گریس مورد استفاده در آنها سفت است استفاده می­شود.

کاسه نمد بدون فنر و با فنر

ساختمان کاسه نمد

ساختمان کاسه نمد

در صورت مشاهدۀ نشت روغن از اجزا و قطعاتی که توسط آب بندها مانند واشرها و یا کاسه نمدهایی که با پیچ به مجموعه دیفرانسیل عقب اتصال دارند، پس از گشتاورسنجی پیچ­های اتصال آنها و تمیز کردن روغن نشت کرده، در صورت نشت مجدد باید واشر یا کاسه نمد مورد نظر تعویض گردد.

در صورت نشت روغن از قسمت کاسه نمد پینیون دیفرانسیل در زمان تعویض کاسه نمد، محل نصب کاسه نمد بر روی دیفرانسیل و محل تماس کاسه نمد با فلانچ نیز از لحاظ تغییر شکل و سایش کنترل شود. برای تشخیص عیب دقیق و رفع مشکل به صورت دائمی معایب ذاتی در تولید قطعات نصب شده روی دیفرانسیل و یا قطعات یدکی خریداری شده همواره باید مدنظر قرار گیرد. زیرا وجود این نوع عیوب باعث بروز مجدد عیب رفع شده می­شود. به طور مثال در صورت عدم هم محور بودن فلانچ نصب شده روی دیفرانسیل و یا کوچک­تر بودن قطر آن از حد استاندارد باعث روغن ریزی از قسمت جلوی دیفرانسیل می­شود و با تعویض کاسه نمد پینیون به صورت موقت روغن ریزی رفع شده اما بعد از مدت زمان کوتاهی دوباره شاهد نشت روغن از همان قسمت خواهید بود.

توجه:

در زمان تعویض کاسه نمد پینیون دیفرانسیل بر روی ماشین جهت رفع روغن ریزی باید دقت شود. برای مجموعه­های دیفرانسیلی که از واسطه آکاردیونی استفاده می­کنند. سفتی رولبرینگ پس از هر بار پیاده کردن فلانچ مجموعه دیفرانسیل باید تنظیم شود و در میزان گشتاور سفت کردن مهره فلانچ دقت شود. در غیر این صورت نیاز به تعمیرات اساسی مجموعه دیفرانسیل است.

ساختمان کاسه نمد

کنترل پیش بار بدون کاسه نمد پینیون اندازه گیری می­شود. وقتی به پیش بار صحیح رسیدید، اقدام به نصب کنید .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.