باز کردن و بستن پلوس
باز کردن پلوس
ابتدا در حالت عادی، ابزار مخصوص نگهدارنده فنر ۱ را در محل مربوطه قرار دهید، سپس چرخهای جلو را بالا ببرید تا بار از روی فنر مارپیچ برداشته شود تا فنر مارپیچ در حالت جمع شده باقی بماند.
با استفاده از ابزار نگهدارنده توپی چرخ ۲ دیسک را ثابت کرده و مهره ۱ را باز کنید.
پلوس سمت راست
سپس ماشین را روی جک قرار دهید و مهرههای ۲ را کاملا شل کنید. بستها را به اندازه ۴/۱ دور بگردانید.
پیچ ۳ را باز کنید. سپس با استفاده از ابزار سیبک کش ۳ سیبک را جدا کنید. برای پایین نگه داشتن طبق زیرین یک مهره، در قسمت پایین طبق، مطابق شکل در موقعیت A قرار داده و فرمان را کاملا به سمت چپ بچرخانید و پلوس سمت راست را خارج نمایید.
باز کردن پلوس سمت چپ
فرمان را کاملا به سمت راست بچرخانید و پلوس را از روی توپی جدا نموده و آن را بیرون آورید.
بستن پلوس
سوار کردن اجزای پلوس جدید
کلیه اجزا را تمیز کرده و آنها را از نظر خرابی و ساییدگی کنترل کنید.
گردگیر را در محل خود، روی محور پلوس قرار دهید. سه شاخه را توسط سنبه روی هزار خاری سر پلوس جا بزنید و خار نگه دارنده آن را در جای خود قرار دهید. گردگیر را ببندید و لبه آن را جهت تخلیه هوا یک
بار بلند و سپس رها کنید. بستهای دو طرف گردگیر را ببندید.
حال، پلوس برای نصب بر روی ماشین آماده است.
قبل از نصب، لبه بیرونی کاسه نمد نو و همچنین هزار خاری دو سرپلوس را، هنگام جا زدن، گریس کاری کنید.
در صورت معیوب بودن بلبرینگِ میانیِ پلوس بلند به
ترتیب زیر عمل کنید:
توسط ابزار مخصوص بلبرینگ وسط پلوس و بوش آن را در بیاورید.
پس از جدا کردن بلبرینگ معیوب، کنش داخلی بلبرینگ جدید را قبل از نصب، گریس بزنید. توسط ابزار واسطه جازن بلبرینگ پلوس و یک چکش مناسب، بلبرینگ را جا بزنید. بوش پشت بلبرینگ را جا بزنید.
قبل از بستن پلوس موارد زیر را بررسی کنید:
– عدم وجود لقی در مفاصل (بلبرینگ داخلی) پلوس ۴
– وضعیت گردگیرهای پلوس ۵
– بلبرینگ ۶
بستن پلوس سمت راست
پس از تمیز نمودن بوش بیرونی رولبرینگ ۶ و پوسته آن در روی دسته موتور پایین را با گریس آغشته نمایید.
هنگام نصب پلوس سمت راست موارد زیر را بررسی نمایید:
– وضعیت کاسه نمد ۷
– ابزار مخصوص ۳
– وضعیت گردگیر ۸
بررسی اجزای پلوس و عیب یابی
پلوسها را از روی ماشین پیاده کنید.
دو سر پلوس توسط یک جفت پوشش کاملا پوشیده شده است تا از ورود گردگیر پلاستیکی و خاک به نقاط اتصال و نابودشدن روانکارها جلوگیری کند.
توصیه میشود مرتبا این پوششها را چک کنید و از نشت نکردن گریس از آنها اطمینان حاصل نمایید.
خرابی پلوس در ابتدا با گیرکردن فرمان در هنگامی که آن را تماما به چپ یا راست پیچیدهاید نمایان میشود.
شنیدن صدایی شبیه تق تق از زیر تایرها نیز میتواند دلیل دیگری بر آغاز شدن خرابی پلوس باشد.
لرزشهای شدید ماشین نیز میتواند ناشی از خرابی پلوس باشد. شایع ترین نشانه آن تکان شدید دسته دنده به سمت جلو و عقب است. این تکان، مخصوصا در هنگام گاز دادن در بزرگ راه و سر بالاییها با دنده بالا خود را نشان میدهد.
اگر میخواهید پلوسها را به درستی نگه دارید، حتما از شتاب گیریهای آنی و دست اندازهای شدید دوری کنید تا متقبل هزینههای سنگین تعویض پلوس نشوید.
سرکشی مداوم از پلوسها و رفع عیب هایی نظیر پارگی گردگیر میتواند طول عمر پلوس را دو چندان کند. برای جداسازی اجزای پلوس، آن را روی گیره ببندید و توسط پیچ گوشتی بستهای فنری کوچک و بزرگ نگه دارنده گردگیر را خارج کنید.
توسط پیچ گوشتی بدون صدمه دیدن به گردگیر، آن را از روی کوپلینگ پلوس آزاد کنید، کوپلینگ لاله ای را از روی سه شاخه سر پلوس جدا کنید.
برای جدا کردن سه شاخه از روی هزار خاری پلوس خار نگه دارنده را خارج کنید.
یک نظر در “بستن پلوس و باز کردن آن”
سلام و خسته نباشید.
اون ابزار مخصوص نگهدارنده کمک فنر جلو پژو رو از کجا میتونم تهیه کنم؟
هیچ کس،نداره همچین چیزی رو
تشکر.