تماس با ما
021-33530834

آموزش پیاده کردن گیربکس خودرو

تعویض روغن گیربکس و تنظیم لقی طولی محور ورودی گیربکس

تعویض روغن گیربکس و تنظیم لقی طولی محور ورودی گیربکس دو مورد از مهم ترین موارد حیاتی خودرو است که باید توجه ویژه ای به آن کرد.

تنظیم لقی طولی محور ورودی گیربکس

سه عدد پیچ قیفی را باز کنید و واشر زیر آن را بردارید. یک واشر فلزی به اندازه ۴۵/۲ میلی متر را که ضخیم­ترین واشر است، جایگزین کنید و قیفی را سر جای خود ببندید.

روغن گیربکس

پیچ­های قیفی را به اندازه­ای محکم کنید که لقی طولی شفت ورودی بین ۰۸/۰ تا ۱۲/۰ میلی متر باشد.

دوباره پیچ­ها را باز کنید و قیفی و واشر را بردارید.

توسط عمق سنج کولیس فاصله تو رفتن کنس رولبرینگ داخل پوسته را به دست آورید.

روغن گیربکس

سپس ارتفاع لبه یا پلهی زیر قیفی را نیز به دست آورید.

با کم کردن دو عدد که توسط عمق سنج اندازه گیری می شود، ضخامت واشر را به دست آورید.

روغن گیربکس

درصورت تنظیم نبودن لقی طولی در ابتدای حرکت و در زمان کاهش سرعت، گیربکس دچار ضربه زنی و تولید صدا خواهد شد.

تعویض روغن گیربکس

ابتدا پیچ تخلیه روغن را از محل نشان داده شده در سینی زیر موتور باز و روغن آن را در ظرفی جمع کنید. نشتی روغن گیربکس از پیچ تخلیه و کاسه نمدهای پلوس­ روی دیفرانسیل را بررسی کنید.

در آن به مقدار مناسب روغن نو گیربکس بریزید. ممکن است کمیت و نوع روغن اتومبیل­ها با یکدیگر متفات باشند.

برای اضافه کردن روغن جدید به منظور دسترسی راحت به پیچ سرریز، ابتدا گلگیر چرخ سمت راننده را باز کنید.

پیچ سرریز، برای این است که هنگام اضافه کردن روغن جدید هرگاه روغن این پیچ شروع به سرریز کرد روغن به مقدار مجاز اضافه شده است.

روغن مجاز گیربکس را، با ابزار پمپ واسگازین یا توسط قیف، از بغل تکیه گاه هواکش و پیچ تهویه هوا نشان داده شده اضافه کنید.

در ادامه

سپس پیچ سرریز را سفت کنید. در زمان عملیات تعویض روغن دنده را از حالت پارکینگ خارج، و از دنده یک شروع کنید و در هر ۱۱ ثانیه انتظار، یک دنده بالاتر بروید.

کمی رانندگی کنید تا روغن سراسر گیربکس پخش شود. به جریان روغن در نشانگر روغن جدید دستگاه توجه داشته باشید.

در طول این عملیات به سرعت جریان روغن نو وکهنه توجه کنید، سرعت جریان این دو باید باهم برابر باشد.

اگر سرعت جریان روغن کهنه از جدید بیشتر بود، با شیر تعبیه شده بدنه سمت چپ، فشار را تنظیم کنید.

تا سرعت جریان روغن کهنه و روغن نو با هم یکسان باشد.

سپس پیچ سرریز را باز و از محل گفته شده کمی روغن اضافه کنید تا روغن سرریز کند، سپس پیچ را با گشتاور ۳۰ نیوتن متر سفت کنید.

به نشانگر روغن جدید و روغن کهنه دستگاه توجه داشته باشید.

زمانیکه رنگهای نشانگر روغن نو و روغن کهنه با هم یکی شد ، موتور ماشین و دستگاه را خاموش کنید.

بعد از پایان عملیات ، خروجی روغن گیربکس اتومبیل را به ورودی رادیاتور روغن متصل نمایید.

توجه

روغن گیربکس ماشین را در هر ۶٠ هزار کیلومتر تعویض کنید.

به نحوه صحیح اتصالات لوله گیربکس و رادیاتور رفت و برگشت به سر جای قبلی توجه کنید.

زمان چرخه پاکسازی باید حواس خود را به عدم نشت روغن از اتصالات جمع نمائیم .

اگر هرگونه مشکل از کار سیستم مشاهده شد باید سریعاً انجام کار متوقف و مراحل را مجدد بررسی نمائید.

نظرات شما عزیزان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جستجو مطالب
جستجو کردن
جدیدترین مطالب
عضویت در خبرنامه
سبد خرید
فروشگاه
لیست علاقه مندی ها
0 مورد سبد خرید
حساب من