جعبه دنده و پیاده و سوار کردن آن
جعبه دنده و مجموع میل فرمان را از لحاظ ترک خوردگی، دفرمگی و آسیب دیدگی بازدید و در صورت نیاز آن را تعویض میکنند.
موارد زیر را بازدید کرده و در صورت لزوم تعویض کنید.
- آسیب دیدگی شفت
- ترک خوردگی یا پوسیدگی گردگیر
نحوه تعویض شفت
برای باز کردن قطعات به روش زیر عمل کنید:
پیچهای درپوش عقب جعبه دنده را باز و آن را پیاده کنید.
دنده پنجم را درگیر کنید.
شفت های جعبه دنده را با درگیر کردن یکی از دنده های دیگر قفل کنید.
مهره شفت اصلی را باز کنید.
خار فنری ماهک دنده ٢ ١ و دنده ۴ ٣ را خارج کنید.
توپی دنده پنجم را پیاده کنید.
ماهک دنده ۵ را از محل نصب شده خارج کنید.
نکته: از پرتاب شدن فنر و ساچمه جلوگیری کنید.
کشویی و توپی دنده ی پنجم را بدون ماهک نصب کنید.
دندهی پنجم را درگیر کنید. مهرهی شفت خروجی را باز کنید.
دنده پنجم را به ترتیب زیر پیاده کنید:
نکته: روی توپی و کشویی علامت تطبیق بزنید.
مجموعه توپی وکشویی دندهی ۵ را بیرون آورید.
دنده ۵ شفت اصلی را با ابزار مخصوص از محل نصب شده خارج کنید.
بوش دنده و واشر فاصله اندازه را بیرون آورید.
مجموعه شفت ورودی و خروجی را بیرون آورید.
ماهک دنده عقب را خارج کنید. ضامن قفل کن و فنر را بیرون آورید.
رابط سوئیچ چراغ دنده عقب را خارج کنید. آهن ربا را خارج کنید.
پین شفت انتخاب دنده را خارج کنید.
پین نگه دارنده را از اهرم انتخاب دنده و انگشتی درگیرکننده بیرون آورید.
شفت انتخاب دنده را بیرون آورید.
نکته: قطعات شفت انتخاب دنده قابل تعمیر و تفکیک نیست.
بوش شفت خروجی را خارج کنید.
پین اهرم دو شاخهی کلاچ را خارج کنید. اهرم را پیاده کنید.
بوشها و میل دو شاخهی کلاچ را از پوسته خارج کنید.
مراحل بستن قطعات برعکس مراحل باز کردن آن است.
سوار کردن جعبه دنده
- پیچ شفت واسطه را سفت کنید. (گشتاور مورد نیاز ۲۷-۱۸ نیوتن متر، ۷/۲-۸/۱ کیلوگرم متر)
- گردگیر و پایه آن را نصب کنید. (گشتاور مورد نیاز ۹-۶ نیوتن متر، ۹/۰-۶/۰ کیلوگرم متر)
- پیچ چهار شاخه را بر روی میل فرمان نصب کنید. (گشتاور مورد نیاز ۲۷-۱۸ نیوتن متر، ۷/۲-۸/۱ کیلوگرم متر)
- چهار شاخه را با شفت واسطه متصل و پیچ آن را کمی سفت کنید.
- پیچهای بالایی نصب میل فرمان را ببندید. (گشتاور مورد نیاز ۲۳-۱۶ نیوتن متر، ۳/۲-۶/۱ کیلوگرم متر)
- به منظور نصب میل فرمان، میل فرمان را در راستای شفت واسطه فشار دهید.