شافت یا شفت یا محور
شفت یا محور تحت تاثیر نیروی خمش و نیروی پیچشی قرار دارد، و به گروه مفصلی، ثابت و قابل خمش تقسیم می شود.
شفت ثابت برای سوارکردن چرخ دنده، کلاچ، چرخ تسمه و دسته لنگ استفاده می شوند.
میل لنگ هم جزء شفت یا محور ثابت است. از آنها برای تبدیل حرکت دورانی به خطی و یا برعکس استفاده می شود.
شفت یا محور مفصلی میله هایی هستند که امتداد آنها نسبت به هم دارای زاویه باشند.
از آنها برای انتقال نیروهای پیچشی بین دو شافت که در یک امتداد نیستند، و تحت زاویه مختلف قرار دارند استفاده می شود.
بیشترین استفاده شفت مفصلی در ماشین کشاورزی، فرز، حمل و نقل و اتومبیل می باشد.
باید توجه داشت که برای تنظیم شفت با ارتباط مفصلی، زوایای دو مفصل باید با یکدیگر مساوی باشند.
به طور خلاصه می توان گفت : شفت عضو دورانی یا رفت و برگشتی است ، که برای انتقال نیرو و گشتاور بکار می رود
جعبه دنده ی معمولی
جعبه دنده معمولی از اجزای زیر تشکیل میشود:
- شفت
- پوسته
- یاتاقان
- چرخ دنده
- مکانیزم تعویض دنده
شفت از جنس فولاد عالی آلیاژی ساخته میشود. برای افزایش مقاومت محل های تماس با دیگر اجزای جعبه دنده آن را سخت کاری می نمایند.
شفت یا محور و جعبه دنده خودرو محرک عقب:
این جعبه دنده در خودروهایی استفاده می شود که چرخ های عقب آن محرک است. و دارای سه شفت یا محور به شرح زیر است:
۱- شفت ورودی ۲- شفت زیر ۳- شفت خروج.
شکل زیر شفت یا محور ورودی را نشان می دهد. این قطعه مجموعه ی کلاچ را به جعبه دنده متصل می کند. و گشتاور تولیدی موتور را از طریق دنده ی تعبیه شده روی آن به شفت زیر انتقال می دهد.
این شکل شفت یا محور زیر را نشان می دهد. شفت زیر در نقش مقسّم گشتاور در حالت های مختلف جعبه دنده عمل می کند.
شفت خروجی محل نصب دنده های متحرّک و مجموعه های یکسان کننده ی سنکرونیزه سرعت است.
دنده ی محرک قطعه ای است که توان وگشتاور را از شفت به دنده های دیگر انتقال میدهد. دنده متحرک قطعه ای است که به دنده ی محرک متصل است. و انتقال دهنده توان و گشتاور به دنده ها و شفت است.
شفت یا محور و جعبه دنده ی خودرو محرک جلو:
این جعبه دنده با دیفرانسیل یک مجموعه را تشکیل می دهند. و در خودروهایی که چرخ های جلو آن محرک است.
به همراه موتور به صورت عرضی نصب می شود. و دارای دو شفت به شرح زیر است:
۱- شفت ورودی
۲- شفت خروجی
شکل زیر شفت ورودی را نشان می دهد. این قطعه مستقیماً مجموعه ی کلاچ را به جعبه دنده اتصال می دهد.
در نقش مقسّم گشتاور تولیدی موتور در حالت های مختلف جعبه دنده عمل می کند.
شفت خروجی محل نصب دنده متحرّک و مجموعه یکسان کننده سرعت است.
از یک انتها دارای دنده ای برای ارتباط با دیفرانسیل است.