نشتی از قسمت خارجی نیم موتور
در این حال قسمت خارجی نیم موتور اعم از واشر محل اتصال کارتر به بلوکه سیلندر، واشر سینی جلو )درصورت وجود میل سوپاپ درقسمت بلوکه سیلندر(، واشر محل اتصال پایه فیلتر روغن با بلوکه سیلندر و سنسور فشار روغن را مشاهده کنید، با رؤیت نشتی، گشتاور سنجی پیچهای اتصال انجام شود و در صورت برطرف نشدن آن، واشرها باید تعویض شوند.
نقاط مهم نشتی روغن موتور
درصورت نشتی کاسه نمد جلو (پشت پولی سرمیل لنگ) یا انتهای میل لنگ (پشت فلایویل) اقدام به تعویض آنها کنید.
پس از تشخیص خرابی کاسه نمد مطابق دستورالعمل کارخانه سازنده ماشین آن را تعویض کنید.
ساییده شدن محل قرارگیری کاسه نمد
واشر یا آب بندکننده ها
هنگامی که متعلقات بلوکه سیلندر به آن متصل میشوند، بین آنها مجاری انتقال آب، روغن و یا فشار متراکم میباشد.
برای جلوگیری از نشت یا هدر رفتن و کاهش کارایی موتور و آلاینده زیست محیطی از واشر استفاده میشود.
که بدون آنها آب بندی قطعات ممکن نیست.
در موتورهای احتراق داخلی از آب بندهای متنوع زیادی استفاده میشود.
انواع آب بند کننده ها
واشرها و اورینگهای ثابت به عنوان آب بندکنندههای ساکن بین دو قطعه که نسبت به هم هیچ حرکت نسبی ندارند قرار میگیرند. جهت آب بندی دو سر میل لنگ و میل سوپاپ نسبت به خارج موتور از کاسه نمدها استفاده میشود.
کاسه نمد به عنوان آب بند کنندههای متحرک بین دو قطعه که نسبت به هم حرکت نسبی دارند قرار میگیرند.
انجام آزمون صدا، لرزش و نشتی در موتور
۱-کاسه نمد جلو و ته میل لنگ را از لحاظ نشتی چک کنید.
۲-اجزای متصل به نیم موتور که بین آنها از آب بند کنندههای ساکن استفاده شده مانند کارتل سینی جلو پایه فیلتر روغن و…را از لحاظ نشتی چک کنید.
۳-پولی(ارتعاش گیر) سر میل لنگ را از لحاظ تاب خوردگی، شیار تسمه، خشکی لاستیک میانی، سالم بودن سطح تماس کاسه نمد، چک کنید.
۴- خلاصی زنجیر و تسمه تایمینگ را کنترل کنید.
۵- دسته موتورها را از لحاظ پارگی و خشک شدن لاستیک، جابه جایی محل تماس با اتاق یا موتور چک کنید. در بعضی از پولیها محل تماس کاسه نمد بر روی قسمتی از پولی میباشد درصورت نشتی روغن از محل تماس پولی و مشاهده خرابی محل تماس کاسه نمد پولی را تعویض و یا محل تماس کاسه نمد را تغییر دهید.
عیبهای دیگری که امکان دارد در پولی سر میل لنگ رخ دهد عبارتاند از: ساییده شدن بیش از حد شیار تسمه پولی که باعث خرابی سریع میشود، خشک شدن لاستیک میانی دو حلقه که باعث میشود ارتعاشات میل لنگ توسط پولی کمتر خنثی شود. خرابی محل تماس کاسه نمد که باعث نشتی روغن به خارج موتور می شود.