مقالات, وبلاگ

کاسه نمد و اورینگ چیست

کاسه نمد و اورینگ

کاسه نمد و اورینگ

از اجزای بسیار مهم سیستم روغن کاری که نقش اساسی در عملکرد این سیستم دارند کاسه نمد و اورینگ­ می­باشند که به طور کلی وظیفه آب بندی و جلوگیری از نشت روغن را در مدارات هیدرولیکی و مدار روغن کاری به عهده دارند.

کاسه نمد و اورینگ      کاسه نمد و اورینگ

در انتخاب کاسه نمد علاوه بر توجه به جنس و نوع آنها که باید مطابق با توصیه شرکت سازنده ماشین باشد باید به استانداردهای اندازه کاسه نمد و اورینگ نیز توجه کرد سایز کاسه نمد بسته به مارک و نوع ماشین متفاوت است. که معمولا توسط سه عدد مطابق شکل بر روی آن حک می­شود. این اندازه­ها به ترتیب نشان دهنده موارد ذیر می­باشند:

  • قطر داخلی A
  • قطر خارجی B
  • پهنا C

کاسه نمد و اورینگ

به طور مثال مارک TTO اندازه ارتفاع آن ۴، اندازه داخلی ۶ و اندازه خارجی آن ۱۰ است.

در صورتی که مارک NAK  اندازه ارتفاع آن ۷، اندازه داخلی ۶ و اندازه خارجی آن ۱۸ است.

کاسه نمد در ماشین چه کاری انجام می­دهد؟

کار اصلی کاسه نمد جلوگیری از نشت روغن یا آب است.

در کل هرجا چرخشی باشد کاسه نمد هم هست.

یعنی کاسه نمد جلوی بلبرینگ قرار می­گیرد تا مایع یا هر سیالی داخل موتور یا دستگاه از آن خارج نشود.

در این سیستم‌ها از پلوس‌ها برای انتقال قدرت از گیربکس به چرخ‌ها استفاده می‌شود و این در حالی است که با یکدیگر کاملا متفاوت بوده و تنها شباهت‌های کوچکی با هم دارند. هر دیفرانسیل دو کاسه نمد داشته و یک شفت کوتاه که به چرخ دنده درون دیفرانسیل و خروجی فلنج متصل شده است. کاسه نمد نیز به پلوس متصل می‌شود. هر کاسه نمد دارای یک واشر است تا با استفاده از آن از عدم نشتی روغن از دیفرانسیل و کاسه نمد اطمینان حاصل شود. با توجه به ساخت ماشین شما می‌توانید فقط دارای یک کاسه نمد در عقب و یا دو کاسه نمد باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.