کاسه نمد و اورینگ
از اجزای بسیار مهم سیستم روغن کاری که نقش اساسی در عملکرد این سیستم دارند کاسه نمد و اورینگ میباشند که به طور کلی وظیفه آب بندی و جلوگیری از نشت روغن را در مدارات هیدرولیکی و مدار روغن کاری به عهده دارند.
در انتخاب کاسه نمد علاوه بر توجه به جنس و نوع آنها که باید مطابق با توصیه شرکت سازنده ماشین باشد باید به استانداردهای اندازه کاسه نمد و اورینگ نیز توجه کرد سایز کاسه نمد بسته به مارک و نوع ماشین متفاوت است. که معمولا توسط سه عدد مطابق شکل بر روی آن حک میشود. این اندازهها به ترتیب نشان دهنده موارد ذیر میباشند:
- قطر داخلی A
- قطر خارجی B
- پهنا C
به طور مثال مارک TTO اندازه ارتفاع آن ۴، اندازه داخلی ۶ و اندازه خارجی آن ۱۰ است.
در صورتی که مارک NAK اندازه ارتفاع آن ۷، اندازه داخلی ۶ و اندازه خارجی آن ۱۸ است.
کاسه نمد در ماشین چه کاری انجام میدهد؟
کار اصلی کاسه نمد جلوگیری از نشت روغن یا آب است.
در کل هرجا چرخشی باشد کاسه نمد هم هست.
یعنی کاسه نمد جلوی بلبرینگ قرار میگیرد تا مایع یا هر سیالی داخل موتور یا دستگاه از آن خارج نشود.
در این سیستمها از پلوسها برای انتقال قدرت از گیربکس به چرخها استفاده میشود و این در حالی است که با یکدیگر کاملا متفاوت بوده و تنها شباهتهای کوچکی با هم دارند. هر دیفرانسیل دو کاسه نمد داشته و یک شفت کوتاه که به چرخ دنده درون دیفرانسیل و خروجی فلنج متصل شده است. کاسه نمد نیز به پلوس متصل میشود. هر کاسه نمد دارای یک واشر است تا با استفاده از آن از عدم نشتی روغن از دیفرانسیل و کاسه نمد اطمینان حاصل شود. با توجه به ساخت ماشین شما میتوانید فقط دارای یک کاسه نمد در عقب و یا دو کاسه نمد باشید.