کاسه نمد, مقالات, وبلاگ

فروش کاسه نمد مناسب برای رفع عیب مدار روغن کاری

مدار روغن کاری

دستورالعمل عیب یابی و رفع عیب مدار روغن کاری

ابزارهای لازم:

  • ابزارهای عمومی
  • آچار فیلتر
  • فشارسنج
  • چسب آب بندی

نکات:

مدار روغن کاری موتور باید به صورت مداوم مورد بررسی قرار گیرد. در صورت بروز عیب در مدار روغن به سرعت باید آن را رفع نمود .

وجود عیب در مدار روغن کاری می­تواند خسارت سنگینی به همراه داشته باشد، چرا که موجب گریپاژ قطعاتی چون پیستون داخل سیلندر و میل لنگ در یاتاقان­ها خواهد شد. پس عیب­یابی آن اهمیت ویژه­ای دارد. می دانید که پس از مدتی کارکرد، روغن و فیلتر را تعویض می­نمایند.

در صورت تعویض نکردن به موقع روغن و فیلتر، عیوبی در موتور ایجاد می­شود که ناشی از کاهش کارایی و کثیف بودن روغن موتور است .

برخی از عیوبی که روغن آلوده در مدار روغن کاری به وجود می­اورد عبارت اند از :

– خنک کاری غیر صحیح قطعات و داغ کردن آنها

– خط افتادن یاتاقان­ها و قطعات دیگر موتور

– ایجاد گرفتگی در فیلتر و افت فشار روغن بنابراین روغن آلوده را باید به موقع تعویض نمود .

– از رایج ترین عیوب مدار روغن کاری افت فشار آن است .

مقدار فشار روغن را از طریق درجه ی روغن جلوی راننده می­توان تشخیص داد .

افت فشار به دلایل زیر به وجود می­آید:

-گرفتگی در صافی اویل پمپ

– خرابی در اویل پمپ

– خراب شدن سوپاپ فشار روغن

– کم شدن روغن موتور

– لقی و روغن ریزی زیاد در یاتاقان­ها

– گرفتگی در فیلتر روغن

افت فشار روغن باعث نرسیدن به موقع آن به قطعات موتور به خصوص قطعات سرسیلندر می­گردد.

و در نتیجه سایش شدید یا حتی گریپاژ در آنها به وجود خواهد آمد.

جهت عیب یابی به طریق زیر عمل کنید :

– پس از روشن کردن موتور اجازه دهید گرم شود.

– پس از خاموش کردن موتور، فشنگی روغن را باز کنید .

– به جای فشنگی، فشارسنج مناسب مدار روغن را ببندید .

– سپس موتور را روشن کنید و مقدار فشار را اندازه بگیرید .

حدودا فشار بین ۵/ ۲ الی ۵/ ۳ اتمسفر مجاز است ولی آن را با عدد کاتالوگ مقایسه کنید، در صورت کم بودن فشار مواردی را که ذکر شد بررسی کنید .

اگر فشار بیش از حد باشد، در قطعات خسارت ایجاد شده است و همچنین موجب روغن سوزی می­گردد .

زیاد بودن فشار به دلایل زیر است :

– چسبندگی و خرابی سوپاپ فشار

-گرفتگی در یکی از مدارات بعد از فیلتر

بنابراین در صورت زیاد بودن فشار روغن، سوپاپ فشار و کلیه­ی مجاری روغن موتور را بررسی کنید و از سالم بودن آنها مطمئن شوید .

تشخیص کاهش مقدار روغن از طریق بازدید مداوم گیج روغن امکان پذیر است .

کم شدن روغن موجب افت فشار و نقص در سیستم روغن کاری موتور می­شود.

دلایل کاهش روغن عبارت اند از :

-روغن سوزی موتور

– روغن ریزی موتور

روغن سوزی موجب افت قدرت و آلوده کردن محیط و همچنین رساندن خسارت به قطعات موتور می

شود. تشخیص آن از طریق دود موتور امکان پذیر است با این شرایط که:

۱- خروج دود سیاه نشانه­ی تنظیم نبودن سوخت موتور است .

۲- خروج دود آبی رنگ از اگزوز نشانه­ی روغن سوزی است.

۳- خروج دود سفید، شبیه بخار آب (به خصوص در زمستان) نشانه­ی سالم بودن موتور است .

برای رفع روغن سوزی، رینگ­ها، پیستون و گاید سوپاپ را مورد بررسی قرار دهید .

روغن ریزی از طریق مواضع زیر امکان پذیر است.

محکم بودن آنها را بررسی و در صورت لزوم واشرهای آن را تعویض کنید :

* کارتر و واشر آن

* پیچ تخلیه­ کارتر

* کاسه نمد انتهای میل لنگ

* کاسه نمد جلوی میل لنگ

* کاسه نمد میل بادامک (میل سوپاپ)

* درپوش سوپاپ

* فشنگی روغن

* فیلتر روغن

* سینی جلو

* واشر سر سیلندر

* اطراف گیج روغن

* واشر پمپ بنزین

* اورینگ دلکو

مدار روغن کاری

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.