دستورالعمل عیب یابی و رفع عیب مدار روغن کاری
ابزارهای لازم:
- ابزارهای عمومی
- آچار فیلتر
- فشارسنج
- چسب آب بندی
نکات:
مدار روغن کاری موتور باید به صورت مداوم مورد بررسی قرار گیرد. در صورت بروز عیب در مدار روغن به سرعت باید آن را رفع نمود .
وجود عیب در مدار روغن کاری میتواند خسارت سنگینی به همراه داشته باشد، چرا که موجب گریپاژ قطعاتی چون پیستون داخل سیلندر و میل لنگ در یاتاقانها خواهد شد. پس عیبیابی آن اهمیت ویژهای دارد. می دانید که پس از مدتی کارکرد، روغن و فیلتر را تعویض مینمایند.
در صورت تعویض نکردن به موقع روغن و فیلتر، عیوبی در موتور ایجاد میشود که ناشی از کاهش کارایی و کثیف بودن روغن موتور است .
برخی از عیوبی که روغن آلوده در مدار روغن کاری به وجود میاورد عبارت اند از :
– خنک کاری غیر صحیح قطعات و داغ کردن آنها
– خط افتادن یاتاقانها و قطعات دیگر موتور
– ایجاد گرفتگی در فیلتر و افت فشار روغن بنابراین روغن آلوده را باید به موقع تعویض نمود .
– از رایج ترین عیوب مدار روغن کاری افت فشار آن است .
مقدار فشار روغن را از طریق درجه ی روغن جلوی راننده میتوان تشخیص داد .
افت فشار به دلایل زیر به وجود میآید:
-گرفتگی در صافی اویل پمپ
– خرابی در اویل پمپ
– خراب شدن سوپاپ فشار روغن
– کم شدن روغن موتور
– لقی و روغن ریزی زیاد در یاتاقانها
– گرفتگی در فیلتر روغن
افت فشار روغن باعث نرسیدن به موقع آن به قطعات موتور به خصوص قطعات سرسیلندر میگردد.
و در نتیجه سایش شدید یا حتی گریپاژ در آنها به وجود خواهد آمد.
جهت عیب یابی به طریق زیر عمل کنید :
– پس از روشن کردن موتور اجازه دهید گرم شود.
– پس از خاموش کردن موتور، فشنگی روغن را باز کنید .
– به جای فشنگی، فشارسنج مناسب مدار روغن را ببندید .
– سپس موتور را روشن کنید و مقدار فشار را اندازه بگیرید .
حدودا فشار بین ۵/ ۲ الی ۵/ ۳ اتمسفر مجاز است ولی آن را با عدد کاتالوگ مقایسه کنید، در صورت کم بودن فشار مواردی را که ذکر شد بررسی کنید .
اگر فشار بیش از حد باشد، در قطعات خسارت ایجاد شده است و همچنین موجب روغن سوزی میگردد .
زیاد بودن فشار به دلایل زیر است :
– چسبندگی و خرابی سوپاپ فشار
-گرفتگی در یکی از مدارات بعد از فیلتر
بنابراین در صورت زیاد بودن فشار روغن، سوپاپ فشار و کلیهی مجاری روغن موتور را بررسی کنید و از سالم بودن آنها مطمئن شوید .
تشخیص کاهش مقدار روغن از طریق بازدید مداوم گیج روغن امکان پذیر است .
کم شدن روغن موجب افت فشار و نقص در سیستم روغن کاری موتور میشود.
دلایل کاهش روغن عبارت اند از :
-روغن سوزی موتور
– روغن ریزی موتور
روغن سوزی موجب افت قدرت و آلوده کردن محیط و همچنین رساندن خسارت به قطعات موتور می
شود. تشخیص آن از طریق دود موتور امکان پذیر است با این شرایط که:
۱- خروج دود سیاه نشانهی تنظیم نبودن سوخت موتور است .
۲- خروج دود آبی رنگ از اگزوز نشانهی روغن سوزی است.
۳- خروج دود سفید، شبیه بخار آب (به خصوص در زمستان) نشانهی سالم بودن موتور است .
برای رفع روغن سوزی، رینگها، پیستون و گاید سوپاپ را مورد بررسی قرار دهید .
روغن ریزی از طریق مواضع زیر امکان پذیر است.
محکم بودن آنها را بررسی و در صورت لزوم واشرهای آن را تعویض کنید :
* کارتر و واشر آن
* پیچ تخلیه کارتر
* کاسه نمد جلوی میل لنگ
* کاسه نمد میل بادامک (میل سوپاپ)
* درپوش سوپاپ
* فشنگی روغن
* فیلتر روغن
* سینی جلو
* واشر سر سیلندر
* اطراف گیج روغن
* واشر پمپ بنزین
* اورینگ دلکو