انواع مدارهای روغن کاری موتور :
در این مقاله سعی در معرفی بهترین کاسه نمد در سیستم روغن کاری داریم.
مدار های سیستم روغن کاری موتور ماشین ها معمولا بر اساس محل قرارگیری فیلتر روغن در مدار به دو نوع کلیسری و موازی دسته بندی میشود.
با توجه به این نکته که مکانیزم میل سوپاپ و میل لنگ همواره در حال دوران می باشند از این رو بدون روغن کاری مناسب قادر به انجام وظیفه خود نمیباشند. سیستم روغن کاری وظیفه ارسال روغن به اینمکانیزمها را دارد تا عمل روغن کاری در این بخشها به صورت کامل انجام شود.
به دلیل عملکرد بهتر سیستم روغن کاری و کنترل بهتر دمای این سیستم در برخی از ماشینها از خنک کن روغن که به سیستم خنک کاری متصل میباشد استفاده میکنند. در این ماشینها سیستم روغن کاری در ارتباط با سیستم خنک کاری میباشد از این رو عملکرد هر یک از این سیستمها و اجزای مشترک آنها (خنک کن روغن) بر دیگری تأثیرگذار میباشد.
بررسی سیستم روغن کاری
در داخل فیلتر روغنها معمولا از دو نوع سوپاپ کنار گذر و سوپاپ یک طرفه استفاده میشود.
روش بررسی سیستم روغن کاری بدون باز کردن اجزای آن عبارت اند از:
– قسمت های مختلف سیستم روغن از نظر نشتی بررسی شود.
-کیفیت روغن موتور از نظر نفوذ آب در مدار روغن کاری بررسی شود.
– مایع خنک کاری از نظر وجود روغن در آن مورد بررسی قرار گیرد.
– عملکرد چراغ اخطار فشار روغن مورد بررسی قرار گیرد.
– تست فشار سنجی مدار انجام شود.
– تست نشتی مدار خنک کن روغن انجام شود.
– بررسی صدای غیر عادی از قسمت های مختلف سیستم روغن به ویژه پمپ، فیلتر روغن، شیر و
پرههای VVT و تایپتهای هیدرولیکی
کنترل نشتی سیستم روغن کاری
– نشتی روغن به مجاری مایع خنک کاری
این نشتی باعث نفوذ روغن به مدار خنک کاری و یا عکس آن میشود. با توجه به این نکته که نشتی در مدار پر فشار روغن و یا مجاری کم فشار (مجاری برگشت روغن به کارتر) اتفاق می افتد میتواند باعث مشاهده آب در مجاری روغن و کارتر و شیری شدن روغن و یا نفوذ روغن به مدار خنک کاری و رادیاتور شود.
علل اصلی این نشتی را میتوان آسیب دیدن واشر سرسیلندر، ترک داشتن بلوک و سر سیلندر و یا معیوب بودن خنک کن روغن بیان نمود.
بررسی صدای غیرعادی از قسمت های مختلف سیستم روغن کاری
از موارد دیگر بررسی سیستم روغن کاری، صدای غیر عادی عملکرد این سیستم و اجزای آن می باشد کهمیتوان برخی از دلایل صداهای غیر عادی را به شرح زیر بیان نمود:
۱- شل بودن پیچ های اتصال لولههای صافی روغن سر پمپ به پمپ (نشتی و فرار روغن در ورودی پمپ)
۲-شل بودن پیچ های اتصال پمپ به بدنه در قسمت خروجی پمپ (نشتی و فرار روغن از مجرای خروجی پمپ)
۳- وجود هوا در سیستم (کف کردن روغن)
۴- پر نشدن تایپیتهای هیدرولیکی (به دلیل نشتی روغن آنها)
۵- عمل نکردن صحیح VVT به دلیل فرار روغن از بین پرههای آنها و ساییدگی سطوح آب بندی آنها و یا
گرفتگی مجاری روغن شیر VVT
۶- گرفتگی و عملکرد ضعیف فیلتر روغن
بررسی نداشتن نشتی خنک کن روغن
بررسی خنک کن نیز شامل دو بخش نشتی ظاهری و نشتی نفوذ روغن به مجاری آب آن میباشد که نشتیظاهری مربوط به بررسیهای اولیه میباشد.
روش کنترل مجموعه پمپ روغن
صافی پمپ روغن و لولههای آن از نظر ترک، گرفتگی مجاری آن مورد بررسی قرار گیرد و در صورت لزوم تعویض شود.
نحوى خارج کردن کاسه نمد سوپاپ
ساق سوپاپ را تمیز کنید تا هنگام بیرون کشیدن داخل گیت خط نیاندازد.
سوپاپ را خارج نموده و به ترتیب در قطعه چوب شماره گذارى شده قراردهید.
نحوه خارج کردن سوپاپ ها