تماس با ما
021-33530834

وبلاگ

اوردرایو در خودرو و مجموعه یکسان کننده سرعت

اوردرایو در خودرو :

اوردرايو در خودرو یکی از موارد مهم است که دانستن آن در مورد خودرو خالی از لطف نیست.

به شکل کلی دانستن اطلاعاتی در مورد مجموعه یکسان کننده سرعت و اوردرایو در خودرو مفید است. که در این مقاله به تفصیل شرح داده شده است.

سنکرونیزه دنده ­ها :

چگونگی اتصال دنده­ در یک جعبه دنده نشان داده شده است. در موقع روشن بودن موتور و آزاد بودن پدال کلاچ، تمام دنده­ها توسط شفت ورودی به دَوَران در می­آیند و با توجه به اختلاف قطر، هر کدام با سرعت محیطی متفاوت دَوَران می­کنند. شفت های جعبه دنده به شرح زیر دَوَران مختلف دارند:

 دور شفت ورودی = دور موتور

دور شفت زیر= نسبت تبدیل ثابت ×  دور موتور

دور شفت خروجی= نسبت تبدیل دندهها ×  دور موتور

برای یکسان کردن سرعت دنده­ و شفت نیاز به سیستم مکانیکی خاصی است.

آن را مجموعه­ یکسان کننده­ سرعت یا دستگاه سنکرونیزه می­نامند.

این دستگاه بین چرخ دنده ی متحرک و شفت خروجی اتصال موقّت ایجاد می کند.

اوردرایو و مکانیزم آن

هدف از کاربرد اوردرایو در خودرو کاهش سرعت موتور برای رسیدن به مصرف سوخت کمتر و افزایش عمر موتور است. کارخانه های سازنده­ خودرو جعبه دنده­ مکانیکی را به دو به حالت تغییر در نصب تبدیل دنده و مستقل از جعبه دنده روش اوردرایور در خودرو در می­آورند. در این حالت هر دو روش سرعت شفت ورودی جعبه دنده از سرعت شفت خروجی کمتر می­شود و در نتیجه سرعت موتور کاهش می­یابد.

اوردرایو در خودرو با روش نسبت تبدیل دنده

در این روش طراحی نسبت تبدیل دنده­ بین شفت زیر و شفت اصلی، میزان سرعت شفت ورودی را کاهش می­دهند.

اوردرایور در خودرو

اوردرایو در خودرو با روش مستقل از جعبه دنده

در این حالت به شفت خروجی جعبه دنده، قفسه­ یک مجموعه خورشیدی متصل می­گردد با ثابت شدن دنده­ خورشیدی قفسه محرک مجموعه می­شود و دنده­ رینگی را با سرعت بیشتر می­گرداند.

شفت

نظرات شما عزیزان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

جستجو مطالب
جستجو کردن
جدیدترین مطالب
عضویت در خبرنامه
سبد خرید
فروشگاه
لیست علاقه مندی ها
0 مورد سبد خرید
حساب من