پیاده کردن میل لنگ و بررسی مقدار تاب داشتن آن به شرح زیر است:
بررسی مقدار تاب داشتن میل لنگ
میل لنگ را روی پایه V شکل قرار دهید.
مقدار تاب میل لنگ را در محور ثابت وسط با استفاده از میکرومتر اندازه گیری کنید. اگر مقدار تابیدن بیشتر از حداکثر مقدار مجاز باشد، میل لنگ را تعویض کنید.
حداکثر مقدار تابیدگی ۰۳/۰ میلی متر
میل لنگ قطعهای است که حرکت خطی پیستونها را به حرکت دورانی تبدیل میکند. میل لنگ از نیروی ایجاد شده توسط پیستون برای حرکت دایرهای استفاده میکند تا چرخهای وسیله نقلیه را بچرخاند. میل لنگ بزرگترین قطعه در موتور ماشین است. برای اینکه میل لنگ به درستی کار کند باید به طور کامل توسط روغن روان کاری شود تا اصطکاک ایجاد نشود و حرکت نرمی داشته باشد.
به دلیل گرمای زیادی که میل لنگها ایجاد میکنند غالبا از فولاد یا آلیاژهای فولاد ساخته می شوند. در ساخت آنها از ترکیب فلزاتی همچون کروم و نیکل استفاده میشود. برای سهولت حرکت میل لنگ حول محورش از قطعه ای به نام یاتاقان استفاده می شود. فلایویل در بخش انتهایی میل لنگ به کار میرود و از لغزش میل لنگ جلوگیری میکند.
کاسه نمدهای به کار رفته در میل لنگ از مواد با دوام و قابل اطمینانی ساخته شده است.که می تواند در محیط پر فشار میل لنگ به خوبی عمل کنند. کاسه نمدها ممکن است از سیلیکون یا لاستیک ساخته شده باشند. اگر چه آنها برای تحمل فشار و درجه حرارت بالا طراحی شده اند ممکن است در طول زمان و بر اثر ضربههای میل لنگ آسیب ببینند.
پیاده کردن میل لنگ
مراحل انجام کار پیاده کردن میل لنگ:
۱- موتور سیلندر را چرخانده و از سمت سطح بالایی بلوکه سیلندر در آورید.
۲- پیچ های فلایویل را باز کرده و فلایویل را از روی میل لنگ پیاده کنید.
۳- به کمک سنبه شماره زن یاتاقانهای ثابت را از سیلندر یک به چهار شماره بزنید.
۴- پیچهای یاتاقانهای ثابت را در چند مرحله و از وسط به کنارهها باز کنید.
۵-کپههای یاتاقانهای ثابت را با ضربه چکش لاستیکی در جای خود شل کنید.
۶- کپه های یاتاقان های ثابت را از روی میل لنگ بر دارید.
۷- میل لنگ را به آرامی از روی تکیه گاه آن روی بلوکه سیلندر، بلند کنید.
برداشتن میل لنگ
برای جلوگیری از تاب برداشتن میل لنگ، آن را از سمت فلانچ به صورت عمودی روی زمین قرار دهید و یا
آن را روی سطح کاملا مسطح به صورت افقی قرار دهید.
۸- یاتاقانهای ثابت و بغل یاتاقانی روی تکیه گاه میل لنگ را خارج کنید.
نکته
قبل از باز کردن میل لنگ، یک سینی محافظ برای جلوگیری از صدمه به رتور سیگنال میل لنگ آماده نمائید .
برای بستن میل لنگ، موتور را توسط رابط به پایه موتور متصل نمائید.
اگر در هنگام تعمیر موتور مقدار زیادی براده و یا ذرات ریز وجود دارد، نشانگر آن است که ممکن است یاتاقانها خراب شده باشند.
برای جلوگیری از فرسایش زودرس، بعد از تعمیر موارد زیر را انجام دهید :
- مسیرهای روغن را به دقت تمیز نمائید .
- روغن پاش را تعویض نمائید .
- فیلتر روغن را تعویض نمائید .