کاسه نمد خودرو سواری, کاسه نمد شفت, کاسه نمد گیربکس خودرو, کاسه نمد ماشینی, مقالات, وبلاگ

شفت یا محور چیست و آشنایی با استفاده آن در انواع جعبه دنده

شفت (محور)

فروشگاه کاسه نمد ایران

شافت یا شفت یا محور

شفت یا محور تحت تاثیر نیروی خمش و نیروی پیچشی قرار دارد، و به گروه مفصلی، ثابت و قابل خمش تقسیم می­ شود.

شفت ثابت برای سوارکردن چرخ دنده، کلاچ، چرخ تسمه و دسته لنگ­ استفاده می­ شوند.

میل لنگ­ هم جزء شفت یا محور­ ثابت است. از آنها برای تبدیل حرکت دورانی به خطی و یا برعکس استفاده می شود.

شفت یا محور مفصلی میله­ هایی هستند که امتداد آنها نسبت به هم دارای زاویه باشند.

از آنها برای انتقال نیروهای پیچشی بین دو شافت که در یک امتداد نیستند، و تحت زاویه مختلف قرار دارند استفاده می­ شود.

بیشترین استفاده شفت­ مفصلی در ماشین کشاورزی، فرز، حمل و نقل و اتومبیل­ می باشد.

باید توجه داشت که برای تنظیم شفت­ با ارتباط مفصلی، زوایای دو مفصل باید با یکدیگر مساوی باشند.

به طور خلاصه می توان گفت : شفت عضو دورانی یا رفت و برگشتی است ، که برای انتقال نیرو و گشتاور بکار می رود

جعبه دنده­ ی معمولی

جعبه دنده­ معمولی از اجزای زیر تشکیل می­شود:

  • شفت
  • پوسته
  • یاتاقان
  • چرخ دنده
  • مکانیزم تعویض دنده

شفت از جنس فولاد عالی آلیاژی ساخته میشود. برای افزایش مقاومت محل­ های تماس با دیگر اجزای جعبه دنده آن را سخت کاری می نمایند.

شفت یا محور و جعبه دنده­ خودرو محرک عقب:

این جعبه دنده در خودروهایی استفاده می شود که چرخ­ های عقب آن محرک است. و دارای سه شفت یا محور به شرح زیر است:

۱- شفت ورودی ۲- شفت زیر ۳- شفت خروج.

شکل زیر شفت یا محور ورودی را نشان می ­دهد. این قطعه مجموعه­ ی کلاچ را به جعبه دنده متصل می کند. و گشتاور تولیدی موتور را از طریق دنده­ ی تعبیه شده روی آن به شفت زیر انتقال می­ دهد.

شفت یا محور 2

این شکل شفت یا محور زیر را نشان می­ دهد. شفت زیر در نقش مقسّم گشتاور در حالت­ های مختلف جعبه دنده عمل می­ کند.

چرخ دنده

شفت خروجی محل نصب دنده­ های متحرّک و مجموعه­ های یکسان کننده­ ی سنکرونیزه سرعت است.

دنده­ ی محرک قطعه ­ای است که توان وگشتاور را از شفت به دنده­ های دیگر انتقال می­دهد. دنده­ متحرک قطعه­ ای است که به دنده ­ی محرک متصل است. و انتقال دهنده توان و گشتاور به دنده­ ها و شفت است.

شفت

شفت یا محور و جعبه دنده ­ی خودرو محرک جلو:

این جعبه دنده با دیفرانسیل یک مجموعه را تشکیل می دهند. و در خودروهایی که چرخ های جلو آن محرک است.

به همراه موتور به صورت عرضی نصب می­ شود. و دارای دو شفت به شرح زیر است:

۱- شفت ورودی

۲- شفت خروجی

شکل زیر شفت ورودی را نشان می­ دهد. این قطعه مستقیماً مجموعه­ ی کلاچ را به جعبه دنده اتصال می­ دهد.

در نقش مقسّم گشتاور تولیدی موتور در حالت­ های مختلف جعبه دنده عمل می کند.

محور

شفت خروجی محل نصب دنده متحرّک و مجموعه یکسان کننده سرعت است.

از یک انتها دارای دنده­ ای برای ارتباط با دیفرانسیل است.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.