مقالات, وبلاگ

نشتی روغن موتور و انواع واشر

نشتی از قسمت خارجی نیم موتور

در این حال قسمت خارجی نیم موتور اعم از واشر محل اتصال کارتر به بلوکه سیلندر، واشر سینی جلو )درصورت وجود میل سوپاپ درقسمت بلوکه سیلندر(، واشر محل اتصال پایه فیلتر روغن با بلوکه سیلندر و سنسور فشار روغن را مشاهده کنید، با رؤیت نشتی، گشتاور سنجی پیچ­های اتصال انجام شود و در صورت برطرف نشدن آن، واشرها باید تعویض شوند.

نقاط مهم نشتی روغن موتور

روغن موتور

درصورت نشتی کاسه نمد جلو (پشت پولی سرمیل لنگ) یا انتهای میل لنگ (پشت فلایویل) اقدام به تعویض آنها کنید.

پس از تشخیص خرابی کاسه نمد مطابق دستورالعمل کارخانه سازنده ماشین آن را تعویض کنید.

روغن موتور

  ساییده شدن محل قرارگیری کاسه نمد

واشر یا آب بندکننده ها

هنگامی که متعلقات بلوکه سیلندر به آن متصل می­شوند، بین آنها مجاری انتقال آب، روغن و یا فشار متراکم می­باشد.

برای جلوگیری از نشت یا هدر رفتن و کاهش کارایی موتور و آلاینده زیست محیطی از واشر استفاده می­شود.

که بدون آنها آب بندی قطعات ممکن نیست.

در موتورهای احتراق داخلی از آب بندهای متنوع زیادی استفاده می­شود.

انواع آب بند کننده ها

واشرها و اورینگ­های ثابت به عنوان آب بندکننده­های ساکن بین دو قطعه که نسبت به هم هیچ حرکت نسبی ندارند قرار می­گیرند. جهت آب بندی دو سر میل لنگ و میل سوپاپ نسبت به خارج موتور از کاسه نمدها استفاده می­شود.

کاسه نمد به عنوان آب بند کننده­های متحرک بین دو قطعه که نسبت به هم حرکت نسبی دارند قرار میگیرند.

انجام آزمون صدا، لرزش و نشتی در موتور

۱-کاسه نمد جلو و ته میل لنگ را از لحاظ نشتی چک کنید.

۲-اجزای متصل به نیم موتور که بین آنها از آب بند کننده­های ساکن استفاده شده مانند کارتل سینی جلو پایه فیلتر روغن و…را از لحاظ نشتی چک کنید.

۳-پولی(ارتعاش گیر) سر میل لنگ را از لحاظ تاب خوردگی، شیار تسمه، خشکی لاستیک میانی، سالم بودن سطح تماس کاسه نمد، چک کنید.

۴- خلاصی زنجیر و تسمه تایمینگ را کنترل کنید.

۵- دسته موتورها را از لحاظ پارگی و خشک شدن لاستیک، جابه جایی محل تماس با اتاق یا موتور چک کنید. در بعضی از پولی­ها محل تماس کاسه نمد بر روی قسمتی از پولی می­باشد درصورت نشتی روغن از محل تماس پولی و مشاهده خرابی محل تماس کاسه نمد پولی را تعویض و یا محل تماس کاسه نمد را تغییر دهید.

عیب­های دیگری که امکان دارد در پولی سر میل لنگ رخ دهد عبارت­اند از: ساییده شدن بیش از حد شیار تسمه پولی که باعث خرابی سریع می­شود، خشک شدن لاستیک میانی دو حلقه که باعث می­شود ارتعاشات میل لنگ توسط پولی کمتر خنثی شود. خرابی محل تماس کاسه نمد که باعث نشتی روغن به خارج موتور می شود.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.