مقالات, وبلاگ

کاسه نمد و اورینگ چیست

کاسه نمد و اورینگ

کاسه نمد و اورینگ

از اجزای بسیار مهم سیستم روغن کاری که نقش اساسی در عملکرد این سیستم دارند کاسه نمد و اورینگ­ می­باشند که به طور کلی وظیفه آب بندی و جلوگیری از نشت روغن را در مدارات هیدرولیکی و مدار روغن کاری به عهده دارند.

کاسه نمد و اورینگ      کاسه نمد و اورینگ

در انتخاب کاسه نمد علاوه بر توجه به جنس و نوع آنها که باید مطابق با توصیه شرکت سازنده ماشین باشد باید به استانداردهای اندازه کاسه نمد و اورینگ نیز توجه کرد سایز کاسه نمد بسته به مارک و نوع ماشین متفاوت است. که معمولا توسط سه عدد مطابق شکل بر روی آن حک می­شود. این اندازه­ها به ترتیب نشان دهنده موارد ذیر می­باشند:

  • قطر داخلی A
  • قطر خارجی B
  • پهنا C

کاسه نمد و اورینگ

به طور مثال مارک TTO اندازه ارتفاع آن ۴، اندازه داخلی ۶ و اندازه خارجی آن ۱۰ است.

در صورتی که مارک NAK  اندازه ارتفاع آن ۷، اندازه داخلی ۶ و اندازه خارجی آن ۱۸ است.

کاسه نمد در ماشین چه کاری انجام می­دهد؟

کار اصلی کاسه نمد جلوگیری از نشت روغن یا آب است.

در کل هرجا چرخشی باشد کاسه نمد هم هست.

یعنی کاسه نمد جلوی بلبرینگ قرار می­گیرد تا مایع یا هر سیالی داخل موتور یا دستگاه از آن خارج نشود.

در این سیستم‌ها از پلوس‌ها برای انتقال قدرت از گیربکس به چرخ‌ها استفاده می‌شود و این در حالی است که با یکدیگر کاملا متفاوت بوده و تنها شباهت‌های کوچکی با هم دارند. هر دیفرانسیل دو کاسه نمد داشته و یک شفت کوتاه که به چرخ دنده درون دیفرانسیل و خروجی فلنج متصل شده است. کاسه نمد نیز به پلوس متصل می‌شود. هر کاسه نمد دارای یک واشر است تا با استفاده از آن از عدم نشتی روغن از دیفرانسیل و کاسه نمد اطمینان حاصل شود. با توجه به ساخت ماشین شما می‌توانید فقط دارای یک کاسه نمد در عقب و یا دو کاسه نمد باشید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.